View Single Post
Sitat av gotejds Vis innlegg
Heisann. Jeg sitter og lager en liten quiz applet. Dette programmet er mer teknisk enn noe jeg har prøvd meg på før, så jeg trenger litt veiledning/noen hint til en god løsning. (Jeg er veldig noob på programmering!)

Jeg har rundt 60 spørsmål, og 240 svaralternativer i en tekstfil som ser sånn ut:

Kode

Q1: blablablablabla???
A1: bla
A2: blabla
A3: blablabla
A4: blablablabla

Q2: blabla... osv
Jeg har en klasse med importert Scanner. Jeg har lite erfaring med bruk av både Scanner og BufferedReader(eller hva den nå het!), så jeg vet ikke hvilken som har best til mitt formål(?).

Jeg står altså fast på det å få spørsmålene og svaralternativene fra filen inn i noen JTextArea's som jeg har klare, og å få fil-leseren til å hoppe så så mange linjer ned til neste spørsmål/svar når jeg klikker på knappene, samt å lagre en poengsum.

Jeg ønsker bare noen hint i riktig retning! Jeg liker å løse ting selv, men litt kjedelig å sløse tid på en veldig dårlig løsning mtp min manglende erfaring.
Vis hele sitatet...
Du kan i utgangspunktet bruke både Scanner og BufferedReader, men for parsing av tekstfiler linje for linje ville jeg brukt BR, ellers er fremgangsmåten moridin postet fin å bruke. XML/SQLite/etc. er bedre å tenke på i seriøse programmer med større datamengder, men er nok unødvendig i ditt tilfelle.

Kode

// Opprett spørsmålsliste
try(BufferedReader br = new BufferedReader(new FileReader(file))) 
{
    String line = null;
    while ((line = br.readLine()) != null) 
    {
        // Hvis linje starter med Qx: 
            // opprett spørsmål og legg i listen.
        // Hvis linje starter med Ax:
            // legg til svar i sist opprettede spørsmål
        // Ellers gjør ingenting.
    }
}
Sist endret av Butterfly; 5. mars 2014 kl. 17:30.