View Single Post
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvorfor skal du det? Dyrere deler, flere meter kabel, mye mer jobb. Hva mener du er fordelene ved det? Bortsett fra i våtrom.
Vis hele sitatet...
Jeg kan faktisk se fordelene med det. Ofte blir både L og N trekt inn i veggboksen, før det går videre til lampepunktet. Ved å bruke 2-polt bryter, får man skikkelig terminering på alle ledninger, i stede for å måtte bruke vrihylser/wago-klemmer.

Jeg ser argumentet med at det er ledige skruer på bryteren. problemet kommer når du skal videre til neste bryter. du vil da få 3 ledninger inn på samme punktet, i stede for 2 hvis du bruker 2-polt bryter. Det er da også lettere å orientere seg inni boksen ved senere tidspunkt, da det er lett å se hva som er spenning inn, og hva som er ut til lampe.

Jeg ville valgt å bruke 2-polt over alt, kun av den grunnen at jeg føler det blir mer oversiktlig anlegg ved å gjøre det slik, selv om man skjelden åpner boksen.

Jeg kan heller ikke se hvordan det blir ekstra kabel? Man må vell uansett inni bryterboksen først, da man ikke har lov til å bruke lampepunkt som koblingsboks.
Sist endret av Automatiker; 26. februar 2014 kl. 21:17.