View Single Post
Sitat av reklame Vis innlegg
Vi tar det fra begynnelsen: du blir stoppet av politi. Rutinekontroll. Så langt ingen rettigheter krenket. I videre dialog, får politimannen for seg at du skjuler noe eller er ruset. Han undersøker nærmere ved å sjekke personalia og ved å føre videre samtale med deg. Dersom politiet ikke gjør dette, kan vi da være enige i at eventuelle lovbrytere også da kan gå fri? Og politimannen går hjem og tenker:"jeg vet han skjulte noe for meg, men jeg undersøkte det ikke nærmere".

Jeg har virkelig problemer med å se at dine rettigheter eller integritet på noen som helst måte er krenket ut fra den informasjonen du legger frem. Politimannen kommer til å kjøre på dette uansett. Du sloss en kamp forgjeves. Men lykke til.
Vis hele sitatet...

Jeg tror du har problemer med å se at eventuelle rettigheter har blitt krenket av den enkle grunn at vi ikke er helt enig i hva "rettigheter" betyr.

I en rutinekontroll hvor en kjent narkoman er stoppet så er vel grunnlaget for gjennomgang av bil som oftest større enn i dette tilfelle hvor tjenestemannen ikke vet hvem vedkommende er en gang.
Om tjenestemannen var så overbevist om jeg var ruset så skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke ble tatt med på stasjoen for å ta blodprøve, eller i det minste bli bedt om å ta en promillekontroll. Ingen av disse tingene var ett tema fra hans side, og da ser jeg ingen grunn til at kjøretøyet skal sjekkes for substanser heller.

Forholdet mellom politimannens egne tanker om meg og mine sivile rettigheter har også en fin balanse.
Politimannen kan gjøre opp sine tanker på følgende vis mener jeg:
-Sjekke register hos poliet i form av vandel og andre register de måtte ha
-Promillekontroll
-Utvidet blodprøve

Om vedkommende ikke er ruset, ikke har rulleblad, ikke har kommet seg hårfint unna flere narkorelaterte saker eller er en som ruller med feil gjeng så ser jeg ingen grunn til at ett kjøretøy skal gjennomgåes.

Om det er slik du mener så må vi endre lovverket. Er det "skjellig grunn" så innebærer vel dette at det er større sjanse for at vedkommende er skyldig enn uskyldig.

Jeg vil takke alle for flotte innlegg. Jeg skal naturligvis delta videre i tråden, samt legge ut alt som skjer videre i saken.
Sist endret av mikkemus88; 17. februar 2014 kl. 21:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.