View Single Post
For noen år siden padlet ei venninne og jeg et godt stykke på Drammenselva, riktignok fra Døvikfoss i Åmot (punkt 1 på kartet) til Hellefoss i Hokksund (punkt 2 på kartet). Vi padlet bare denne ene veien, og tok bussen tilbake igjen (fra holdeplassen rett utenfor Parlock AS, siden det var nærmeste holdeplass til Hellefoss). Dette er på ingen måte en like lang tur som den dere ser for dere, men jeg tror jeg allikevel kan komme med noen nyttige tips:

1) Det tar utrolig mye lengre tid enn planlagt. Vi hadde riktignok noe lignende en slik båt hver (sladda bildet siden jeg bare fant det på Google) + en ekstra båt til bagasje, som i hovedsak vil si mat og drikke. Jeg husker ikke eksakt hvor lang tid vi brukte, men jeg mener at vi brukte 9-10 timer på selve padlingen. Vi padlet da i hovedsak med hendene, siden vi fant det mest praktisk (årene var fra en annen gummibåt, og passet derfor ikke inn i de "åreholderne").

2) Husk solkrem! Det gjorde ikke vi. Det er lite som skygger når man befinner seg i en gummibåt på elva, så du kan jo selv tenke deg hvordan man føler seg etter 10 timer i solsteken. Ellers er det også viktig å ha med nok mat og drikke, siden det sannsynligvis blir langt mellom matbutikkene (om det i det hele tatt ligger noen i nærheten av elva) og siden det ikke akkurat er anbefalt å drikke vannet rett fra elva (selv ikke kommunen anbefaler det).

3) Drammenselva ble i tidligere tider brukt til tømmerfløting, og det merket vi. Enkelte steder stakk det opp tømmerstokker fra elva, og noen ganger (på grunne steder, for eksempel da vi padlet mot bredden) kunne en skimte stokker som hadde kilt seg fast på bunnen. Jeg opplevde ikke dette som særlig skummelt eller farlig, men det er greit å være obs på det og ta sine forhåndsregler - som for eksempel å ikke padle rett over tømmerstokker som har kilt seg fast på bunnen, men heller prøve å styre ved siden av dem.

4) Redningsvest er kjekt å ha, og spesielt om dere har tenkt å sette ut på den turen du antyder. Den turen vi la ut på, viste seg å bli en meget rolig og bedagelig tur (jeg kan i hvert fall ikke huske at vi opplevde noe særlig stri strøm) - men vi hadde allikevel på oss redningsvester under hele turen + vi hadde med mobiltelefoner i vanntette poser.

5) Anbefaler deg å bli kjent med strekningen, hvis du ikke allerede er det. Vi hadde ikke med kart eller GPS, og det kan være vanskelig å bedømme hvor langt man har kommet ved å kun se på naturen langs elva. For oss fungerte Skotselv bru som en pekepinn på at vi omtrent var halvveis. Ellers var det veldig greit å på forhånd vite at den strekningen vi padlet på er oppdemmet i begge ender (Døvikfoss og Hellefoss kraftverk). Vi kunne derfor holde forsvarlig avstand fra disse damanleggene, siden gummibåt + sluser er en dårlig kombinasjon.

Dette var de punktene jeg kom på i farten, og som jeg anbefaler å ha i bakhodet. Ellers vil jeg si at den turen du tenker å legge ut på er en veldig lang tur (mye lengre enn en dagstur), og at det kan være lurt å prøve en litt kortere tur først - både for å teste utstyret, elva og dere.

EDIT: Ha med teip! Vår bagasjebåt punkterte, men klarte å holde seg flytende ved hjelp av en teipbit. Vi hadde ikke med teip selv, men klarte å tigge det av noen arbeidere som tilfeldigvis jobbet ved Døvikfoss akkurat da - men det er det man kaller kjempeflaks, så lurest å ha det med selv.
Sist endret av zorro; 4. februar 2014 kl. 14:47.