View Single Post
Grei nok artikkel. Når jeg sier "grei nok" er det ikke vondt ment. Er veldig enig i mange av punktene og fellestrekkene du presenterer.

Men jeg tror Usa har lang tid å leve fortsatt. Så lenge landet er relativt liberalt og holder handelen gående kan de holde det gående i flerfoldige tiår og inneha samme status. Det som kan "felle" dem er ignoranse ovenfor deres allierte.

BBCs artikkelserie "The Age of Empire" er godt lesestoff om dette temaet.

Presidentkandidater og andre valg blir båret på grusomt store valgkampanjer. Disse kampanjene trenger mye penger, og pengene vil komme fra storindustri.
Vis hele sitatet...
Howard Dean er et eksempel på at dette ikke alltid stemmer.

Det du sitter igjen med er et land som ikke bryr seg om jordkloden, ikke bryr seg om dyr eller mennesker, som er voldelig og uvitende
Vis hele sitatet...
Den der var drøy.

Det samme gjelder forresten USA... PBS (Public Broadcasting Service) er den enesten som er "uavhengig" - og denne er statsdrevet, så den er ikke spesielt uavhengig.
Vis hele sitatet...
Hva er en uavhengig nyhetsformidler? Ikke en privateid og ikke en statseid. Hva gjenstår?

EU kommer ikke til å fungere som en motpol.
Vis hele sitatet...
For et år siden hadde jeg vært uenig i den påstanden. Nå er jeg av en annen oppfatning. Irak-krigen viste at Bush-administrasjonen ikke bryr seg om hverken EU, FN eller ikke-amerikanske medlemmer i NATO når det kommer til utenrikspolitikk. Hvis Bush blir gjenvalgt (måtte det aldri skje) så blir situasjonen alt annet enn bedre.

Men økonomisk tror jeg EU hevder seg som en motpol. Det var mye rabalder om en ståltariff ifjor og i den saken måtte USA gi seg. Og den svake dollaren gjør ikke saken bedre for dem. Tror EU kommer til å bli en sterk motstander for Usa på denne fronten.

Heh. Mens jeg skrev dette tikket denne inn.

Nå var det vel strengt tatt storbritannia som avlyttet FN, men det er ikke så farlig.
Vis hele sitatet...
Bare for å klare opp i dette () ;
GB avlyttet Kofi Annan, men det var som Usa avlyttet de andre medlemmene (noen av dem ihvertfall) i Sikkerhetsrådet på den tiden.