View Single Post
Sorry folkens, men hvis du driver med tungregning er det fortran som gjelder. C++ er også stort (det er det jeg bruker mest), men fortran er nok en ubestridt konge på haugen. Nå skal det sies at det er stor forskjell på f77 og f95, og sistnevnte er faktisk ikke så ille. F77 er gir ikke akkurat pen kode, men det er ikke på langt nær så ille som folk skal ha det til. Jeg vet at det er java og C# som er veien og lyset blandt de som går ren informatikk, men for de som driver med ren tungregning - kvantekjemi, geofysikk og denslags - så er det ingen som bruker disse overhode.

Hva editor angår... Jeg vil på det varmeste anbefale emacs. Sure, hvis du vil ha en editor som er enkel å lære seg og som ser fin ut, så er sikkert eclipse fin, men der slutter også fordelene. Personlig synes jeg den er bloated og fæl. Sikkert dugelig til java, men hva skal du med det? Emcas eller VI er alt man trenger. Et godt tips er å lære seg en skikkelig editor fra børjan av, og hvis foreleseren din anbefaler emcas, så gå for den - da kan du få den hjelpa du trenger hvis du står fast.

Operativsystem: linux.
Ubuntu er enkelt å installere, men det er en grusom distro. Vil du absolutt ha noe som er latterlig enkelt å installere og som ser sexy ut, så gå heller for mint - den funker på alle måter som ubuntu, men er ikke like douchy. Skjønt, debian er bra og enkel å installere den også. Og mye mer hardcore. Dette er din store sjanse til å slippe unna windows for alltid, grip den! Har du først gått vekk fra windows og lært deg noe annet skikkelig, så kommer du aldri til å gå tilbake. Windows er sikkert fint hvis du vil spille og sånn, men skal du gjøre skikkelig arbeid: linux. Å tviholde på windows av gammel vane og forsøke å bruke den glorifiserte spillkonsollen til seriøst arbeid vil bare gi deg frustrasjon og tårer.

Går du for linux, så har du kompilator inne: gfortran er en del av gcc, så det trenger du ikke å tenke på. Noen sverger til intelkompilatoren, og den har noen fordeler, men ingen du trenger pr. i dag.