View Single Post
Heisann! Jeg vil høre andres meninger om "utlendinger" i kommunikasjon jobber.

Jeg har opplevd å ikke forstå lege, buss sjåfør, butikk ansatt, vasker og taxi sjåfører.

Har vi ikke noen norsk krav i til jobber? Sånn som når jeg hadde en lege, jeg forstod ikke hva hun sa. Her er det jo snakk om viktig informasjon som skal forveksles mellom to parter. Har også opplevd at jeg og andre ikke har forstått buss sjåføren på ruten vi skulle på, her også er det relativt viktig at en ev. passasjer finner riktig rute slik at de kan komme seg fram. Drar fram et eksempel til; Bestilte Taxi, når jeg endelig ble hentet snakket han ikke et ord forståelig norsk. Han visste ikke hvor jeg bodde og klarte heller ikke å stave det på GPS'en. Så det endte opp med at jeg måtte guide veien, greit nok. Så sier jeg "Venstre", men kan kunne ikke venstre og høyre.. Så jeg måtte peke fram veien, Han forholdte seg heller ikke til trafikk reglene.

Har sett at flere velger bort Norges Taxi framfor Trønder Taxi(Trondheim), siden de ikke forstår norsken til Norges Taxi.(Norges Taxi har enklere prøve, så det er veldig mange med uetnisk opprinnelse.)
Sånn som jeg ser det, er det et problem. Dere har sikkert opplevd å dratt til X, og møtt en ulært lærling som ikke vet noe. Har jo ikke noe å si om Taxi sjåføren er verdens beste GPS bruker, når han ikke får formidlet hva han prøver å si.



Sidenote:
Er overhodet ikke rasist, synes bare at om man skal ha et yrke der man må forholde seg til mennsker. Burde man kunne etablere kommunikasjon ved hjelp av tale. Selvfølgelig er det forskjeller på hvor flinke folk er i norsk, synes bare vi burde ha et slags opplegg eller en viss standard.

[CENTER]
[/CENTER]

Hva synes dere?