Tråd: Blitt kristen
View Single Post
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Jeg har da aldri sagt at jeg tror Gud eksisterer. Jeg er Buddhist, vi tror ikke på noen skaper eller gud.

Det jeg har kritisert hos deg er den totale overbevisningen om at religion bare er dritt, siden religion for individet faktisk kan by på svært verdifulle subjektive opplevelser. Jeg kan være enig i at religion ikke har noe å gjøre i politikk og lov.

Ikke minst, jeg har hverken noe spørsmål eller argument til listen din og påstanden om at man støtter Breivik og menneskeofring hvis man ikke er mot religion, jeg bare uttrykker hvor håpløs jeg synes den meningen er da den generaliserer og tillegger mange religiøse mennesker frastøtende standpunkter.

Dermed har jeg heller ikke angrepet ateister. Jeg bare påpeker at du og de aller fleste meg selv innkludert kaster kampestein i glasshus hvis man skal begynne å tillegge mennesker at de støtter saker og handlinger i andre ledd hvis de utfører eller bekjenner seg til en handling/sak i første ledd. Derfor bruker jeg din egen logikk mot deg. F.eks.: Siden du er Norsk statsborger har du statistisk et av verdens dypeste karbonavtrykk. Siden du støtter Norsk økonomi og ønsker at den skal være bra støtter du derfor også forurensning.

Det kan da ikke være så vanskelig å se at det blir helt feil å tillegge mennesker sånne synspunkter som en videreførsel på grunnlag av hvilke ideer de støtter, og dermed også religion?
Vis hele sitatet...
Da leste du sikkert også at jeg aldri la ved buddhist guppet blant denne gruppen siden buddhister er det ene untaket av en av de eldre religionene som har klart å oppføre seg som folk gjennom utallige generasjoner.

Og igjen og igjen og igjen så forklarer jeg deg at det er tankegangen bak det å støtte en sak som ikke eksisterer som forvirrer folk til å gjøre dumme saker. Jeg sier ikke at Kristene ola harralden støtter alle saken på listen eller at Muslimske Hani Abil støtter alle saken på listen.

Jeg sier at tankegangen har styrt folk til å gjøre dumme saker gjennom tiden som ikke har behøvd å skjedd, og disse tingene går igjen i dag også.

Dette med å bruke el. så støtter du barnearbeid motargumentet ditt har en stor "Flaw" det er at det går på individet avhengig av hvor de bor i verden. Dette er en stilling vi er født inn i. Ikke ett valg vi kan velge å ta bort.
Det er en vesentlig stor forskjell.

Nå som jeg vet du er buddhist så forstår jeg også hvorfor du ble krenket og så opphengt i det med at tankegangen din støtter disse religiøse sakene. Buddhismen er det eneste unntaket og det glemte jeg å nevne i når jeg skrev den lange posten min. Religionen din er ikke bygget på frykt for evig tortur i helvete. Den er bygget på possitive handlinger som gjenspeiler seg i andre.
(jeg vet den er mye mer innviklet en kun det, men det ser jeg på som den tyngste og viktigeste faktoren) det vet nok uansett du bedre en meg.

Uansett, er sent nå, jeg må sove litt før jeg skal på jobb i morgen tidlig.

Gn