View Single Post
Sitat av Taurean Vis innlegg
amdb73: Veldig informativ post. Linkene virker ikke, kom gjerne med nye.

Jeg tror selvmord handler om at man har fullstendig overbevist seg selv om at man ikke har noen mulighet til å gjøre forandringer med sitt eget liv til det bedre, at man er fullstendig overlatt andre og at de har sviktet en på alle måter. Man er på sitt aller mest sårbare i livet. For et forferdelig sted å måtte være. Man er kraftløs i forhold til verden rundt seg og har ikke lenger noen tro på seg selv.

Og deretter må man leve med at folk syns det er egoistisk. At folk kaller det å være i en sånn situasjon egoistisk er for meg et signal om ignoranse og uvitenhet om menneskesinnet.

Hva sier man til en sånn person for å få han eller hun ut av tanken om å ta selvmord?
Vis hele sitatet...
Det må jo være helt individuelt hva man sier for å få noen til å se håp, men er man en venn så har man gjerne en anelse. Å fortelle at man faktisk er en venn og vil forstå, må vel være en god start.. Kanskje, det kommer jo litt an på.

Btw så kan jeg, i nesten anonymitet, fortelle at jeg prøvde å avslutte meg selv noen ganger i fjor uten at noen fikk det med seg. Jeg har grusom høydeskrekk, liker ikke smerte, og har ikke våpen, så jeg kjøpte mye whiskey og prøvde å få tak i skikkelige hestedoser heroin. Ingen av junkiene ville selge meg noe, enten skjønte de hva jeg skulle, eller så trodde de jeg var politi Men jeg jobbet veldig hardt for at ingen skulle vite noe, og nå tenker jeg at uansett hvor mørkt det er på bunnen så vet man ikke hvordan ting blir om 1-2-5-10-20 år.

Hvis man arrangerer/planlegger det slik at man kan oppdages eller noen lukter lunta på forhånd, så har man nok et lite håp der om at ting skal bli bedre. Da har man noe å jobbe på.