View Single Post
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
For å unngå misforståelser, hva mener du med mattelærere? Allmennlærere som bl.a. underviser i matematikk eller rene mattelærere? Grunnen til at jeg spør er at de som selv omtaler seg som mattelærere i all hovedsak er lektorer med hovedfag i matte/fysikk og således skal være formelt kompetente.
Vis hele sitatet...
Egentlig mener jeg dem som lærer barn matte fra begynnelsen av. Barneskolelærere, og delvis også ungdomsskolelærere. Hvis du er en av disse, og føler du ikke fortjener kritikken -- så gjelder den antageligvis ikke deg heller.

Som Halalgeir sier, så er det så enkelt å bli lærer uten dybdekompetanse. Jeg har selv to kompiser som snart er barneskolelærere, også i matte -- og disse er ikke noe flinke i matte i det hele tatt. Klart de fikser femteklassepensum selv, men jeg må si jeg er litt skeptisk når jeg vet hvor lite de forstår av teorien bak. Synd å si det.

Barneskolelærere som har alle fag, både heimkunnskap, KRL, matte og norsk. Får nesten litt assosiasjoner til statsrådssystemet hvor folk blir kastet fra å være forsvarsminister til helseminister til finansminister -- bare uten støtteapparatet. Det skal mye til å være god på alt. Og det er helt forståelig. Men det er en grunn til at så mange barn blir hengende etter et allerede slapt mattepensum i tidlig alder. Og man kan ikke bare klandre innsatsen og motivasjonen til et lite barn dersom læreren er udugelig.

Det skal litt mer til å undervise i matte på VGS, heldigvis, så der antar jeg at ståa er hakket bedre. Jeg har i alle fall selv inntrykket av at mattelærerne på de 3-4 videregående skolene jeg kjenner godt til, er mer enn bra nok.