View Single Post
Sitat av Xasma Vis innlegg
Problemet kommer av to ting slik jeg ser det.
1. Man har på læreplanen at man skal pugge formler istedenfor å forklare godt hvorfor det er som det er. Jeg vet ikke med dere, men på barneskolen ble vi bedt om å pugge v = s*t "pyramiden". Jeg mestret aldri denne, hatet den med lidenskap - helt til jeg fikk den forklart. Da kunne jeg enkelt resonnere meg frem. På Siv.Ing. studiet jeg går idag har jeg knapt pugget en formel, da man lærer å tenke istedenfor å kopiere. Slik detter formler og følger av antagelser ut. Det er [i]dette vi må legge opp grunnskolen til å lære.[/I

2. Elever er alt for late. Herregud så late og kravstore elever er. Er det mangel på krav hjemmefra eller seg selv vet jeg ikke. Gjennom hele min skolegang så jeg en kombinasjon av begge - der det var greit å sitte og sutre istedenfor å prøve. Elever møter opp for å bli lært, ikke for å lære. Forstår man ikke forskjellen mellom disse to, så er man en del av problemet. At en lærer er dårlig, så betyr ikke det automatisk at man skal gi opp. Da prøver man på egenhånd, diskuterer med sine likemenn, så finner man alltid ut av det.

For øvrig er problemet i tråden et ikke-problem hvis dere husker hva gange faktisk betyr. 2*2 = 2+2. 2*7 = 2+2+2+2+2+2+2. Altså trenger man ikke å pugge noen regnerekkefølge, bare huske at gangetegnet kun er en kortere måte å skrive "tallet + tallet + tallet" etc. Det verste jeg ser er PEMDAS og andre regler, da det gir null forståelse og du må huske en regel, istedenfor å forstå hva som faktisk står der. Det er en bjørnetjeneste av uante dimensjoner vi sender skoleelever ut på når det gis slike huskeregler.
Vis hele sitatet...
Tror du er inne på noe vesentlig her. Går også siving, og har fått høre utallige ganger at lærere på høyere utdanning må bruke tid på å avvende studenter fra regeltenkingen som ofte blir praktisert på grunnskole og videregående, før man kan begynne å gå inn på logikken og faktisk forstå hvordan ting henger sammen.