View Single Post
Må bare poste i tråden for å gi deg litt cred, Darko. Ikke bare er du ærlig med hvordan du føler deg, men du ser ut til å oppriktig ta til deg tips og råd postet av dine medfreaks. Over en måned unnagjort nå, så du kan trøste deg med at det verste er over! Har gått igjennom det samme selv etter seks år sammenhengde liv som stoner, men havna tilbake i det igjen og begynner på runde to fra i dag av. Mine beste tips etter forrige gangs erfaring må være disse:

1: Trening! Noe av det verste når man skal på nyktern (i alle fall ca de første to ukene) er rastløsheten, uroen og generelt det kroppslige ubehaget, spør du meg. Trening tar seg godt av denne, og etter å ha opparbeida deg en vane skal du ikke være overrasket om du føler deg mildt "rusa" etter ei god økt. Denne boosten med goodfeeling og chill kan være et fint lite surrogat for å holde unna det verste suget, faktisk.

2: Spis ordenlig, god og variert mat. Få i deg all næringa du trenger, spis regelmessig og ha i deg en del banan og egg for å holde serotonin-produksjonen oppe. Dette kan hjelpe en del på humøret.

3: Venner. Omgangskretsen din har alt å si, så det å ha venner som er med deg på nyktre aktiviteter, som ikke snakker om blazing og alltid har lyst å fyre opp en, er et LANGT steg på vei.

4: Jobb/hobby. Finn noe å drive tida med. Ser dette er nevnt før og dette er det god grunn til; det funker. Jobb får orden på økonomien, så send noen søknader rundt. En hobby kan være så meget, så lenge det er noe du synes er interessant og kan dedikere tankekapasiteten til så er det egentlig bare fantasien din som setter grenser.

5: Søvn. Ja, denne delen er noe dritt. De første dagene juksa jeg og tok meg en halvliter øl ca 45 min før jeg la meg. For min del hjelper dette for å slappe av og øker sjangsen for søvn, men jeg vet at enkelte får mer lyst på røykings av dette så det er ikke nødvendigvis råd til etterfølgelse. Ikke er det noen god vane heller, så hold det kort, om i det hele tatt. Får du ikke sove, så stå opp, gjør noe annet og prøv igjen senere. Det å bare ligge der er en mild form for selvtortur på det verste, og øker ikke sjansen for å sovne i det hele tatt. Gå til innkjøp av 5-HTP, ZMA og andre naturlige midler som forbedre søvnkvalitet hvis du har muligheten, detkan gjøre prosessen mye enklere.

Sånn på en sidenote må jeg nevne at mine tidligere forsøk på å gå nykter innebar ekstremt mye runking i starten. :P Hey, det funka til tider!

Lykke til videre, både til deg og andre som prøver på det samme! Moro å betale for ung naivitèt, ikke sant?
Sist endret av Hedges; 11. november 2013 kl. 17:33.