View Single Post
Ikke flein.

Sitat av Kratoumet Vis innlegg
Hej

Jeg er ny her på forummet. Jeg fandt disse for noget tid siden og har ikke testet dem endnu. Kan dere bekræfte om nogle af de er fleinsopp eller om de kan være giftige?

http://imageshack.us/f/198/f5gl.JPG/

Mvh
Vis hele sitatet...
Hvor har du funnet disse?

Jeg vil si IKKE fleinsopp (Psilocybe semilanceata) kanskje en annen Psilocybe-art... Helt feil stilk og farge på hatten. Hvis disse skal identifiseres mer nøyaktig må du legge ved mikroskopisk fotografisk bilde av sporene + høyere oppløsning på bildene av soppene. Jeg sier kast og prøv igjen.

Og velkommen til forumet forresten

Sitat av Noruegamedicina Vis innlegg
Ikke flein.



Hvor har du funnet disse?

Jeg vil si IKKE fleinsopp (Psilocybe semilanceata) kanskje en annen Psilocybe-art... Helt feil stilk og farge på hatten. Hvis disse skal identifiseres mer nøyaktig må du legge ved mikroskopisk fotografisk bilde av sporene + høyere oppløsning på bildene av soppene. Jeg sier kast og prøv igjen.

Og velkommen til forumet forresten
Vis hele sitatet...
Edit: Usikker på disse her må jeg medgi... Dodecha eller PVestlandia, hva mener dere?

Edit2: Nei dess mer jeg kikker på disse soppene så blir jeg mer og mer skråsikker sikker på at dette IKKE er spiss fleinsopp... alt for mange faktorer som tilsier at dette her er noe helt annet enn Psilocybe semilanceata. Til tross for at silhuetten ligner...

Flein-stilkene fliser seg ikke på den måten som på bildene dine, og noe sier meg at det faktisk er flere arter her i tillegg, fargeforskjeller. Men, høydetaljerte macro-bilder hadde hjulpet...