View Single Post
Skjerpings, folkens! Det er ikke bare å åpne Spotify og høre på det alle andre venna deres hører på... Makan.

Ingenting slår Wikipedia. (Dette forutsetter at du vet hva slags type musikk du vil høre på. Dette må du faen meg klare å finne ut av sjøl.) Jeg kan lite om jazz, men er altså interessert i å lære mer. (Ikke sånn «Ja, jeg elsker jazz! Jeg hører på Miles Davis ... og John Coltrane og ... eeehhh» *stillhet*) Ergo går jeg inn på http://en.wikipedia.org/wiki/Jazz. Det er da mye morsommere å høre på musikk når du kan litt historien rundt, og setter det i sammenheng.

La oss si at jeg har funnet en artist jeg liker, Chet Baker. Ofte står det i innledningen hva som er hans mest kjente album, eller lett tilgjengelig i teksten. Hvis ikke går jeg inn på artikkelen og sjekker diskografi, trykker på de forskjellige albumene og leser litt om dem samt sjekker antall stjerner fått av anmeldere (ja, overfladisk... men enkelt). Videre kan jeg kanskje teste ut et par sanger på YouTube (Fuck Spotify!) for å sjekke om jeg kan tenke meg å høre på det. Hvis ja, laster jeg ned albumet og putter inn i iTunes. Hvis dette var jævla bra kan jeg gå tilbake til artikkelen og finne ut hvilken subsjanger o.l. han tilhører. På Wikipedia vil dette si enten sjanger i innledning, eller i infoboks (West Coast jazz), kategori nederst på siden (Chet Baker: Cool jazz trumpeters), influenced by, associated acts etc. Ved å gå på artikkelen om West Coast jazz finner jeg ut at Stan Getz er en annen artist i denne sjangeren! Jeg tester han ut på YouTube, laster ned osv ... Hører på albumet et par ganger før jeg går videre ...

Slik kan man fortsette hele livet til man blir ekspert på jazz. Det er det som er planen min hvertfall... Dette fungerer jo på alle slags sjangere, hip hop som klassisk. På denne måten har jeg jobbet meg ganske dypt ned i hip hopen, og også litt jazz og opera. Sistnevnte er jo en sjanger som nesten ingen på min alder kan noe om og som jeg er helt blank på selv. Metoden min har vist seg å fungere sånn passe, selv om det kanskje hadde vært best å lese en bok eller noe.
Sist endret av Chronic420; 3. september 2013 kl. 01:29.