View Single Post
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Å dra med en gjeng til skolen som ikke vil være der ser jeg ikke poenget i.
Men jeg har ide som kanskje vil hjelpe for å få ned tallet på ungdom som dropper ut.

Få dem til å velge rett utdanning i første omgang. Hvis man ikke går fra ungdom til videregående skole med engang, men bruker et år imellom på å teste ut forskjellige yrker for å se om dette er noe for dem vil være en fordel.

Personlig valgte jeg feil utdanning. Viste ikke hva jeg ville som 16 åring og tok mer eller mindre en sjanse. Skolelei og kanskje litt lat fortsatte jeg utdanningen og fikk fagbrev men jobbet aldri i yrket igjen.
Så mener at hvis folk får prøvd seg i la oss si 4-5 yrker i løpet av et skoleår så ville de kanskje få en bedre ide om hva de vil og velge utdanning som er rett for dem.

Hadde ikke skadet om man kunne fått skikkelig veiledning på ungdomsskolen heller. For hvem vet hva de vil bli når de er så unge? Kjenner ingen som jobber i det yrket de opprinnelig utdannet seg i. Merkelig egentlig
Vis hele sitatet...
This!

Gjorde samme tabbe som deg, viste ikke hva jeg ville som 16 åring, valgte da idrett fordi flere andre kamerater valgte det og jeg ble fortalt at du fikk de faga du trengte vis du ville ta høyere utdanning, så jeg tenkte at jeg likså godt kunne ta idrett. Ingen som fortalte meg at jeg kunne tatt ett friår eller fler og bestemme meg hva jeg ville gjøre, var under inntrykk fra lærere, foreldre osv at vgs er noe man måtte ta med en gang etter ungdomskolen.

Det det endte med var at jeg fullførte 3 år på vgs og brukte opp min rett på skole. viste ikke hva jeg skulle gjøre videre, undersøkte mye, var innom flere yrker som jeg kunne tenkt meg men fant fort ut at jeg manglet fag som disse trengte osv. Endte i en dårlig sirkel hvor jeg hadde dårlig motivasjon til å ta opp fag osv. så jeg brukte noen år på å jobbe for å finne ut hva jeg virkelig ville gjøre.

Finner ut at jeg er ikke typen som liker kontorjobber osv, men mer fysiske jobber. Undersøkte litt mer hva jeg kunne gjøre og fant ut at å jobbe på plattform var noe jeg kunne tenkt meg. Fant fram til brønneteknikk som jeg kunne tenkt meg og undersøkte det mer, snakket med rådgiver osv og så endelig lyst på framtiden. Også gikk det litt tid hvor jeg fant ut at brønneteknikk var et veldig populær klasse med ca. 6 skoler i norge som tilbyr det, med 4-500 søkere på hver klasse, Og jeg som ikke har rett på skole lenger så var ikke det ett håp i helvete.

Har per dags dato fått plass på TIP vg1 som jeg skal fullføre og planen min etter det er å prøve å komme inn på noe fag som kan gi meg en jobb på en båt som jeg virkelig ser fram til, type maritime fag/ kulde og varmeteknikk som da kan gi meg ett yrke på en båt.

Men det jeg sier er at man ikke trenger å ta vgs med en gang etter ungdomsskolen, ta deg 1år eller 5 år fri og jobb/ utforsk litt og prøv å finne ut hva du vil gjøre med livet ditt, når du da tar vgs noen år senere så er du litt mer voksen og har valgt noe du virkelig vil, så vil også det bli lettere å fullføre vgs og man vil sikkert bli kvitt en del fraværs problemer og frafall.

Hvor mange 16 åringer vet hva dem virkelig vil? hva trur du skjer når ungdommer nesten blir påtvunget videregående skole når dem ikke vet hva dem vil gjøre? De velger da det de tror vil fungere og etterhvert finner ut at dem ikke vil det likevel også mister dem motivasjonen og og da kommer fraværet.