View Single Post
Sitat av Goofygutt Vis innlegg
Jeg har en Rasperry Pi med Raspian Wheezy, jeg har et webkamera og ønsker å streame fra kameraet slik at jeg kan se bildet i en nettleser fra hvor som helst.

Jeg installerte Motion, åpnet den valgte porten i routeren og jeg kunne se bildet i en nettleser som ikke var på lokalnettverket ved å trykke inn IP adressen + porten (brukte mobilen med Wifi av).

Nå ønsker jeg å koble Rasperry'en til nettet med et 3G modem slik at jeg ikke er avhengig av å være i nærheten av Routeren for å streame kameraet.
Men når jeg gjør dette så får jeg ikke noe bilde når jeg skriver inn den nye IP adressen, verken med eller uten Port nummeret.
Leste også en plass at med 3G så bruker ikke modemet portnumre, men som sagt, det fungerte ikke ned bare IP adressen heller.

Noen anelse om hvordan jeg får fram bilde? Gikk smertefritt fram til 3G modemet kom inn i bildet.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikkje helt inne på Rasperry PI saker, men første som slår meg er brannmur som blokkerer innkommende tilkoblinger.

Og selvsagt så bruker den jo porter, all den til man bruker IP-nettverk så vil man måtte ha en eller annen protokoll for å sende og motta data, her har man 2 valg, enten TCP eller UDP, og begge bruker 16-bits (2 bytes) port nummer.
3G protokollen har ingenting med verken hvordan dataen sendes fra en maskin til en annen eller hvilken underliggende protokoller man bruker, 3G protokollen beskriver kun hvordan kommunikasjonen mellom mobiltelefon og masten skal foregå.

Men en ting du kan prøve på er å se om du i det store å hele for noe svar fra rasperry pi'en ved å pinge IP-adressen.

Sitat av Goophy Vis innlegg
Via 3G får du ikke en offentlig IP, men havner på et NATet nett hos operatøren. Inngående trafikk vil derfor ikke være mulig.

Mulig det finnes operatører som gir deg offentlig IP, men såvidt jeg vet er det ihvertfall ikke vanlig.
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om? Jeg har ikkje vært borti en telefon operatør som legger telefonene bak en NAT? Jeg har personlig et lite sporingssystem kjørende på telefonen der "serveren", i dette tilfelle klienten gjevnlig sender en request til telefonen (serveren) om å få posisjonsdata. Noe som ikkje hadde vært mulig hvis det var slik du beskriver det.
Sist endret av 0xFF; 11. august 2013 kl. 23:20.