View Single Post
Ingen, ikke de som selv røyker cannabis vil vite at deres kirurg som skal utføre en opperasjon på deg røyker cannabis, drikker alkohol eller spiser sopp. Om kirurgen er noe mindre kompitabel til å utføre opperasjonen selv om han nyter cannabis kontra alkohol er en diskusjon uten et fasitsvar, eller noe endelig enighet. Du vil finne argumenter som taler for begge sidene, eneste man vil bli enig om er at det er uakseptabelt at noen av de to stoffene blir brukt tett oppimot en opperasjon. En kirurg som bruker fleinsopp derimot har jeg særs lite troa på burde få praktisere sitt yrke lenger mtp. hvor ustabil denne soppen er, f.eks styrkegrad.

Når det gjelder leger eller andre i respektable yrker må man rett og slett skille mellom bruk og misbruk. Kjenner leger som bruker kokain fra tid til annen, piloter som bruker kokain, som til og med lærer opp andre piloter. Meg bekjent er de begge dyktige i jobben sin. Er nok like ulovlige og samme straff for å praktisere alle de yrkene her om man gjør det i alkoholrus, eller om man er ruset på noe annet.

Jeg har ingen problemer med å skjønne at folk som selv ikke benytter seg av ulovlige rusmiddler reagerer kraftigere på at en person i en høyutdannet stilling benytter seg av rusmidler som er ulovlig en lovlig dog.