View Single Post
Hvis du forventer et enstemmig svar på dette spørsmålet, tror jeg du vil bli skuffet. Det har vært et utall tråder om hvilket språk som er best - og hver gang blir debatten naturlig nok farget av personlige meninger.

Programmeringsspråk i C-stil (C/C++/Java/C#) er nok fremdeles desidert mest utbredt i utviklerstillinger i Norge og disse er det lett å bytte mellom. Samtidig er det stort sett C++ og java som læres vekk av høyere utdanningsinstitusjoner, så det blir jo produsert en del utviklere i disse språkene hvert år, med andre ord er det ikke sikkert at mange ledige stillinger betyr at det er lettere å få seg jobb. I utlandet er det nok litt mer mangfold. Spesielt Ruby har fått solid grobunn på grunn av Rails-rammeverket. Som nevnt er også python ganske populært til web.

Angående php, så er det et språk jeg overhode ikke kan fordra da det er fullstendig mangel på konvensjon i alt fra språk til rammeverk til community. Dette gjør etter min mening at det er vanskeligere å lære seg, fordi du i mye mindre grad enn f.eks .net intuitivt kan "navigere" rammeverket. Jeg mener å hørt at facebook brukte php tidligere, men nå har gått over til å bruke en web service skrevet i C++ kombinert med ajax for å øke ytelsen.

Til slutt vil jeg si at det kan være en fordel å lære seg to programmeringsspråk - et objekt-orientert og et funksjonelt. Hvis du forstår disse paradigmene er det forholdsvis enkelt å omstille seg til et annet språk. Den største tidsinvesteringen er imidlertid ikke å lære seg et programmeringsspråk, men et rammeverk. Du kan jo se på hvordan man gjør forskjellige ting i ulike språk og se hvilken syntaks du synes er mest naturlig.