View Single Post
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Registrerer bare at demonstrantene i et land som Tyrkia under demonstrasjonene i juni, demonstrerte _mot_ Recep Tayyip Erdogan (blant annet, ikke kun) fordi det ikke lenger var mulig å kjøpe alkohol i hele døgnet. Erdogans relativt konservative regjering gjorde nemlig en innskrenking i alkoholutsalg - nå er det (antageligvis, dette er jeg ikke 100% sikker på) ikke lov å kjøpe alkohol i butikker imellom klokken 22-06!! >

...Og dét kaller tyrkerne en innskrenking. Hadde de kommet til Norge og sett hvilken debatt vi ha hadde de flirt seg halvt i hjel - slik som de fleste utlendinger/turister som kommer til Norge og skal drikke litt, gjør.

Jeg mener, ikke bare er alkohollovene her i landet relativt arkaiske, men noe bør gjøres med grøftefylla som er iblant idiotene som drikker seg ikke fulle, men heller drita hver helg. Virkelig, fordi det er jo DEM som ødelegger gleden med alkohol for oss andre. Vi kan ikke ha det slik lenger at målet bør være å få i seg mest mulig alkohol, for billigst mulig penge, på kortest mulig tid. << Dét i forrige setning kalles ikke drikkekultur, men heller toppen av barbarisme - selv om jeg selv innrømmer det kan være gøy! Har selv vært med på sånt.


Én ting til; jeg har også registrert at ofte så er det slik at de som gjerne vil innskrenke mulighetene til å få kjøpe alkohol for hvermansen, (ofte, selvfølglelig ikke alltid) selv nyter alkohol i ganske stor mengder.. Hvorfor? Og hvis de selv liker øl, eller konjakk, eller whiskey, eller hva faen det er, hvorfor skal absolutt alle ha mindre mulighet til å få tak i den drikken de selv liker??
Vis hele sitatet...
Selv etter brennevin etter mitt ønske, og det jeg måtte ønske på byen, så sitter jeg klarere igjen enn dette. At du minimaliserer det Tyrkiske oppgjøret til nærmest et alkoholoppgjør tar jeg offensivt selv om jeg ikke har noe med det å gjøre. Prinsippet bak oppgjøret, ifølge det tyrikisk-norske samfunnet i Drammen, har ingenting med alkohol eller Islam å gjøre. Det har å gjøre med at dagens leder og hans regjering innskrenker personvernet, og lar religion ha en stadig mer regjerende rolle i landet.

Problemet er nettopp det du nevner, at de som har fri tilgang går på grøfte fylla gang på gang. I et utopi styrer alle over egen kropp og rusmidler, dette er ikke tilfellet. Inntil videre har Norge mindre alkohol problemer enn nabolandene, hva som er problemet med dette, ser jeg ikke. Med mindre vi ønsker å utvide skatten slik at samtlige med alkoholproblemer skal få gratis alkohol, og at vi ønsker å gi alkohol et større innpass i dagens samfunnsproblemer, så synes jeg vi skal gi det en så liten som mulig for alkohol en mulighet til å bli et problem.

Er dere ikke fornøyd med å bruke lite skattepenger på alkoholproblemer? Ønsker dere lette tilgang, flere problemer og mer politiarbeid?

Begrunn gjerne dette, da all representativ statistikk i tråden støtter tidene vi har idag.