View Single Post
Sitat av Starra Vis innlegg
PS: Hvorfor linker ingen av de som sier det er så ekstremt mye forskning innnenfor temaet til en god rapport? Kan det være fordi det ikke eksisterer?
Vis hele sitatet...
Siden det ble mast så om forskning, så satte jeg meg ned og søkte litt. Det har jeg nå gjort i flere timer, og endelig har det blitt noe frukt ut av all denne googlingen. Det jeg har funnet handler ikke utelukkende om åpningstider i butikk, men også om skjenketider:

Byen Seattle (i USA) søkte i 2011 om å få lov(.pdf) til å utvide skjenketidene. I sin søknad så viser de også til en rapport (.pdf) av forskerne Tim Stockwell og Tanya Chikritzhs som av ulike årsaker underkjenner rundt 40 rapporter som omhandler tidsrestriksjoner på alkoholsalg i butikk og skjenketider på utested. De fleste rapportene som de har underkjent viser som forventet en økning i alkoholrelaterte skader dersom man utvider åpnings- og skjenketid, men ikke alle (for å skape litt balanse): En av forskerne som har fått konklusjonen sin underkjent, er Penny Babb (.pdf) som i 2007 kom frem til at alt fra drap, legemsbeskadigelse og mindre forbrytelser ble redusert etter at man i 2003 åpnet for at utesteder og butikker kunne selge alkohol døgnet rundt. Man opplevde en økning i antall anmeldelser av trakassering.

Tim Stockwell og Tanya Chikritzhs etterlyser mer solid forskning på området og sier altså med det at forskningen som vår alkoholpolitikk baserer seg på ikke er grundig nok.
Sist endret av caperno; 13. juli 2013 kl. 01:51.