View Single Post
Sitat av OnklD Vis innlegg
Om vi ikke skal ta hensyn til de som kan utvikle problemer, hvorfor skal vi da ta hensyn til normalt oppegående mennesker som kan handle før det stenger?
Vis hele sitatet...
Du tok ikke poenget mitt. Man kan ikke ta hensyn til alt og alle. Dessuten så er det enkelt å imøtekomme eventuelle problemer som denne gruppen du snakker om måtte støte på: Nemlig ett alkoholsalg som f.eks befinner seg bak en dør i butikken slik at man ikke trenger å se alkoholen når man er der for å handle mat. Dette hadde vært ett godt tiltak å sette i gang også med dagens lovgivning, da alkohol ikke burde være en grunn til at folk skal være redde for å gå på butikken.

Jeg siterte den eneste forskningen jeg har funnet som er litt relevant, nemlig alkoholkonsumet i Norge ift land vi liker å sammenligne oss med.

Jeg trekker min logiske (hvertfall i mine øyne) slutning ut fra tallene, og du avfeier det hele med å si at det kan man ikke gjøre siden det ikke er spesifikt i forhold til land som utvidet åpningstiden fra 20 til 23.
Vis hele sitatet...
Når forskningen ikke er relevant så avfeier jeg det naturligvis. Har du misforstått og tror at vi diskuterer forbruk og tilgjengelighet på ett generelt nivå? Da er isåfall rapportene dine helt korrekte. Men diskusjonen vi (iallefall jeg) fører er ikke så vid. Økt tilgjengelighet fører med seg økt forbruk, det vet vi alle. Forbruket hadde f.eks økt drastisk dersom vi tidligere hadde stengt ølsalget kl.13, for så å utvide det til kl. 20.00. Jeg tviler imidlertid på at en økning på tre timer fra kl. 20.00 til 23.00 vil ha særlig mye å si for det totale forbruket, og langt mindre "problemforbruket".

Det er slik det virker på de fleste som vil utvide åpningstiden som at argumentene for er "vi vil ha muligheten og tror ikke det vil ha en negativ effekt siden det ikke fins forskning som støtter noe den ene eller andre veien".[/quote]

Jeg har ikke vist til noen forskning, men det er ikke fordi at jeg ikke ønsker det, men fordi jeg ikke kan finne det. Det eneste som kommer i nærheten er forsøket de gjorde i Tromsø ved å redusere åpningstiden med to timer. Det førte til økt forbruk, og politiet krevde at de måtte gå tilbake til de vanlige åpningstidene, noe som førte til at forbruket sank.

Du sitter i glasshus nå. Det er jo du som roper etter forskning og tror du finner noe relevant, men som siden ombestemmer deg og plutselig ikke er så interessert i forskning lenger da du oppdaget at det du fant ikke var så relevant allikevel. Du klarer ikke å se at det ikke vil føre til katastrofale konsekvenser dersom man holder salget åpent tre timer lenger fordi det ikke finnes forskning på det.

Trist nok som det er så finnes det ingen forskning på dette, så da er det vel bare å avslutte diskusjonen her. Det er jo ingen vits i å diskutere noe som ikke er forsket på.
Sist endret av caperno; 12. juli 2013 kl. 23:51.