View Single Post
Sitat av caperno Vis innlegg
Grunnen til at de fleste butikker har en lengre åpningstid nå enn før, er fordi at de nå får lov til dette av staten. Omsetningen er selvsagt avgjørende for hvor lenge man ønsker å holde åpent.
Vis hele sitatet...
Ja, hvor ville du med dette? Om omsetningen ikke hadde økt så hadde det jo ikke hjulpet om staten sa butikkene kunne ha døgnåpent, poenget mitt var hovedsakelig at det ikke ble solgt mye mat de to timene mellom 20.00 og stengetid.

Hva som er enkelt oppfattes forskjellig. Det er kanskje ikke alle som følger samme døgnrytme som deg? Ikke alle jobber 08-16.
Det enkleste er kanskje å handle inn 40 liter om gangen og lagre dette hjemme? Da slipper man jo å tenke på å dra til butikken for å handle en sixpack, men dersom alle hadde tenkt slik, så tror jeg ikke forbruket hadde gått ned. Tvert i mot så ville man jo hatt alkohol tilgjengelig hjemme døgnet rundt.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber heller ikke 08-16 hver dag, alkohol har jeg tilgjengelig hjemme hele tiden, akkurat nå en 24-pakk med øl fra Finland, en flaske baileys og en 2-litersflaske med rom. De står fint i barskapet til jeg enten får lyst på en øl eller får "behov" for det til andre ting.

Du sier jo selv her at økt tilgjengelighet øker forbruket, så burde ikke du heller argumentere for å beholde nåværende salgstider?

Jeg anser effektive tiltak for å reduserer forbruket som en nødvendig selvfølge, men å holde stengt tre timer på slutten av kvelden når butikken likevel er åpen, er mer latterlig enn effektivt. Dersom man hadde stengt ølsalget kl. 16.00, og noen ønsket å utvide den til 23.00, så hadde det vært vanskeligere å argumentere for dette, men slik som det er i dag, så har de aller fleste handlet alkoholen sin før stengetid. Så, ja - de aller fleste klarer å planlegge, og det er vel ett lite mindretall som ikke klarer å kjøpe før det stenger. Det er derfor ikke ett problem å stoppe salget kl. 20, men det vil heller ikke være ett problem å utvide salget til kl. 23.00. Dersom det ikke vil være ett problem, så ser jeg ikke noe poeng i å fortsatt beholde loven slik den står i dag. Den står der nå kun som ett symbol på en utdatert ideologi og moralske vrangforestillinger.
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg det beste argumentet som har kommet inn nå for å beholde dagens lovgivning så langt i denne debatten er at å holde ølsalget åpent lengre vil øke spontanhandligen av øl. Dette ser jeg også på som ganske plausibelt, og som jeg nevnte tidligere i er det stort sett potetgull, godteri og annen snack som handles etter 20.00, jeg antar at alkohol ville vært en del av den handlekurven.

Men denne debatten virker jo uansett å være ganske umulig å komme frem til et svar på ettersom alle (mange) krever forskning som ikke er gjort enda.

Ølpol hadde neppe blitt innført igjen da dette faktisk økte forbruket i flere kommuner.
Vis hele sitatet...
Til tross for dette er et stadig noen som ønsker å innføre det..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...?artid=8385117

http://www.nrk.no/ostfold/vurderer-o...emark-1.330275

http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article4197513.ece