View Single Post
Vil anbefale folk å lese Sirus' oppsummeringer av regulering av pris og tilgjengelighet på alkohol. Ingressen vil nok gi en ukontrollerbar ereksjon til de fleste her (mindre tilgjengelighet = mindre bruk), men hvis dere leser mer vil dere oppdage at artikkelen refererer til forskning og dets resultater hele tiden når det går på pris, sjenketider og aldersgrenser. Men Sirus nevner ingen forskningsresultater på salgstider i butikker i det hele tatt, så det eneste fornuftige å tro at det ikke finnes relevant forskning på det temaet for Norge.

De henviser flere ganger til en studie, som konkluderer med mindre tilgjengelighet = mindre bruk. Men det som er interessant er at de underbygger dette på tilfeller hvor ølsalget er enten blitt gjort til 24/7, utvidet fra midnatt eller åpnet for salg på lørdager(s. 268 og 269). Dette sier ingenting om hva en endring fra 20.00 til 23.00 vil gjøre. Med andre ord, de som har ropt ut "forsking!!! statistikk!!!!" har ikke lest annet enn en overfladisk konklusjon.

Jeg sier ikke at økt tilgang ikke vil føre til noe som helst økning i bruk, men at den skal være av betydelige størrelse tviler jeg på, spessielt med tanke på vår drikkekultur. Tipper jeg kan betale de eventuelle samfunnsskadene fra min egen lomme