View Single Post
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Du skriver øl, men la oss tenke alkohol generelt. Det finnes dermed en del unntak til situasjonen du nevner. Forbruket vil ikke gå ned dersom vedkommende i stedet:
1. Kjøper heimbrent,
2. Låner/får alkohol av venner,
eller
3. Går ut på byen og kjøper og drikker seks øl der. Riktignok til en høyere pris, men til den samme nytten. Da han allerede sitter der så hvorfor ikke bestille noen flere øl, eller kanskje ett par drinker?

Jeg har jobbet i butikk i to år, og kan vel telle på to hender antall ganger jeg måtte nekte folk å handle øl enten fordi de var overstadig beruset eller fordi salget var stengt. Jeg nekter å tro at dette er ett så stort problem. De eneste som blir påvirket av dette er de som ikke har ett alkoholproblem, som drikker sjeldent, og derfor ikke har alkohol tilgjengelig hjemme til enhver tid. Det er ikke de som trenger beskyttelse i form av reduserte åpningstider, men heller de som kommer inn og handler alkohol med en gang butikken åpner.

Burde man ikke heller åpnet ølsalget kl. 18 og stengt det når butikken stenger, for hvorfor skal noen trenge å kjøpe alkohol i arbeidstida?
Vis hele sitatet...
Hva med alle de som er normalt oppegående og har en forståelse for tid som gjør at de ikke tar med seg øl til kassen og\eller ser at dragerne er dratt for ?

De har du ikke tatt med i bergningen din over hvor mye salget går ned.


Jeg drikker kanskje 5-10 ganger i året (basert på hvor mye jeg er utenlands) og jeg har fortsatt 40 liter sprit og både øl og cider stående til enhver tid hvis jeg skulle ha besøk eller ønske om å drikke, så ser ikke problemet med å faktisk _kjøpe_ på forhånd hvis man får helt noia av å ikke ha øl en kveld.
Er ikke som at øl er ferskvare som må kjøpes samme dagen som det skal drikkes.