View Single Post
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Sitat av redkite Vis innlegg
Jeg får lønn og feriepenger i Juni, men jeg får ikke lønn for de ukene jeg tar ferie. Så jeg må "spare" slik at feriepengene varer til jeg får en normal lønn igjen
Vis hele sitatet...
Det er riktig at flere har det slik, men prinsippet blir det samme sett bort fra at du må spare pengene selv til du har ferie.


Sitat av Obster Vis innlegg
Dette systemet har ingenting med meg å gjøre i hvert fall. Er det kommunale bedrifter som opererer på denne måten?
Vis hele sitatet...
Dersom du ikke har fastlønn får du penger etter hvor mye du arbeider, men da ikke noe den tiden du har ferie. Vet ikke hvordan du har det, men skatt betales 10.5 måneder av 12 ved 100 % stilling.

Å diskutere dette ut fra noe annet enn 100 % stilling er bortkastet, imho.

Dersom du har kr 25.000,- i brutto inntekt hver måned har du 11 måneder med inntekt. Den siste måneden har du ferie, husker du ikke? Det gir kr 275.000,- du skal skatte på fordelt over 10.5 måneder (nettopp fordi du betaler halv skatt i desember; derav 50 % som jeg skrev tidligere).

Månedlig trekk er kr 7.186,- (sett ut fra tabell 7100), eller kr 3.593,- i desember. 10.5 skattemåneder gir totalt kr 75.453,-

Året etter vil du ha et feriepengegrunnlag på 10 eller 12 % av 275.000,-
Det gir kr 27.500,- / 33.000,- i ferielønn året etter (skatten har du allerede betalt).

Denne runden går hvert år, for alle.


Nå gjorde jeg dette i full hast, så jeg skal ikke skrike ut at jeg ikke har gjort noe feil