View Single Post
(Intro: '97 gutt (går ut 10. klasse til sommeren), klarer meg godt på skolen, ålreit snitt.)
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Det må stilles sterkere krav til hvem som kan få være lærere, og de bør jevnlig evalueres.
Vis hele sitatet...
Sitat av Ketenna Vis innlegg
...Dette er jeg helt enig i. De fleste lærerne kan ikke noe mer enn hva som står i bøkene, og det ender opp med at elevene ikke sitter med noe bredere kunnskap enn akkurat det som forventes av dem, og at alle prøver går ut på å kunne memorisere fagtekster mer enn å faktisk kunne innholdet.
Vis hele sitatet...
+1 for den. Dårlige lærere er et større problem enn det jeg føler mange tenker. Forøverig er det du skriver om å memorere i steden for å forstå noe jeg kjenner meg veldig igjen i. Det er litt vemodig å se at folk som ikke forstår (per def. ikke med letthet kan forklare det de holder på med) skal få like resultater som de som setter seg inn i faget, lærer, forstår og ikke minst husker.

Det at karakterer baserer seg på hvorvidt du klarer å pugge kvelden før en prøve, for så å gulpe opp svarene på prøven, uten å forstå hva du driver med, er beklagelig, da dette skaper et feilaktig bilde av elevens faglige nivå...

Sitat av Ketenna Vis innlegg
Nivådeling er helt nødvendig for en ordentlig fremgang. Som du sier, så holdes de faglig sterke tilbake av at alle skal få med seg alt. Det er forsåvidt en rettferdig ordning, men egne klasser inndelt etter nivå vil gjøre at alle får utnyttet sitt potensiale bedre.
Vis hele sitatet...
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Vil også legge til at skolen bør ta mer tak i de med lese- og skrivevanskeligheter, læringsvansker, konsentrasjonsproblemer og lignende.
Vis hele sitatet...
Enig med deg her. Noen vil si at dette er urettferdig, mens andre (herunder meg selv) vil påstå at dette er en meget god løsning. Så lenge jeg har gått på skolen har jeg erfart at man ikke kan oppnå absolutt effektivitet om klassen består av flere grupper med forskjellig faglig nivå. Enten går det for fort for noen, eller for tregt for andre. (Noe av det jeg gleder meg til med vgs; mer samlet faglig nivå.) Bedre oppfølging av folk med lærevansker er definitivt også viktig.

Sitat av Ketenna Vis innlegg
Det jeg opplever med elevene rundt meg er jo at de faglige sterke heller holder seg hjemme, fordi det man lærer i løpet av en skoledag på 6*45 minutter, kan de flinke lære seg på 1 time hjemme(...)
...Alt i alt trenger skolen stor forandring fra sånn den er i dag.
Vis hele sitatet...
Story of my life. Kombinert med en bråkete klasse skapte grunnlag for 7 års skolegang uten så veldig mye aktivitet på skolen for min del. Lese hjemme var en mer effektiv løsning
Sitat av Ketenna Vis innlegg
...Alt i alt trenger skolen stor forandring fra sånn den er i dag.
Vis hele sitatet...
Cheer up, vi to har tross alt bare tre år med ordinær skole igjen
Peace

EDIT: Glemte å si at jeg synes bildet du linket til var humoristisk og dekkende på samme tid
Sist endret av Bl4derunner; 3. juni 2013 kl. 17:27. Grunn: Cuz PI = 3,141592653589793238462643383279502884197169399