View Single Post
Sitat av stukeren Vis innlegg
ok, vil klarne opp i 2.... 3 ting

1.)jeg bryr meg ikke om mennskeliv går tapt
2.) hvem har sagt at hvis TS ikke melder idioten så blir automatisk en fyr kjørt på
3.) det er virkelig ikke TS til skyld hvis det skjer.

Så jeg sier på ingen måte at det ts har gjort er feil. men det er jo virklig ikke hans ansvar om non dør.

Og nei jeg troller ikke!
Vis hele sitatet...
Takk for at du presenterer denne trepunktslisten over hvordan man kan bidra til å gjøre verden til et litt mindre trivelig sted. Du fremstår som umoden og lite gjennomtenkt. Hadde du vært ung - det kan det forresten godt hende at du er, jeg håper det - så kunne det unnskyldes, men har du lagt de tidlige tyveårene bak deg så toer jeg mine hender.

Jeg vil imidlertid besvare dine tre utsagn da de ikke bare er umoralske. De er også feilaktige.
1) Jo, jeg tror faktisk du bryr deg om at liv går tapt. Hvis du ser en ettåring som er i ferd med å kravle ut på E6, så vil du gripe inn. Tror jeg. Med mindre du er som han fyren her, da. Jeg velger imidlertid å tro at det er langt mellom slike psykopater, selv om du arbeider hardt for å undergrave mitt positive menneskesyn.
2) Ingen. Det der er et stråmannsargument, og du vet det. Poenget er at den observerte bilføreren hadde bevist at han var villig til å risikere andres liv og helse, og at han var villig til å benytte bestikkelser for å kunne fortsette med det. Altså har denne bilføreren en sviktende virkelighetsoppfatning og en mangel på medmenneskelighet som tangerer din egen. Han er en farlig sjåfør, og har således ingenting på veien å gjøre. Om du ikke evner å se det fra andres perspektiv, så benytt din formidable egosime til å maksimere din egen vinning - du er også tjent med at slike bilister forsvinner fra veiene, da du også kan være blandt de uheldige som blir smadra.
3) Tro det eller ei, men du kan faktisk straffes for å ikke forhindre en ulykke hvis det står i din makt å gjøre det. Du er også pliktig til å anmelde alvorlig kriminalitet. Dette følger av Straffeloven, henholdsvis §387 for å ikke forhindre en ulykke og §139 for å unnlate å anmelde. I tillegg har vi noe som heter rettstradisjon. Dette er forhold som ikke nødvendigvis er nedfelt direkte i lov, men som likevel tillegges stor betydning. Hvis du leser hele straffeloven (det burde alle på freak gjøre, for det hadde forhindret mange dumme spørsmål), så ser man at bestemmelser for å unnlate å hjelpe, unnlate å si i fra og å forhindre myndighetene fra å gjøre jobben sin jevnt over er ulovlig. Jeg tror ikke Legevakten hadde blitt dømt for å ikke si i fra, men det er ikke tvil om hva som etter lovens bokstav er riktig.

En ting du later til å overse er at konseptet om borgerrettigheter er basert på tillitt mellom myndigheter og borgere. Du lever i et samfunn der du er nokså fri, og du har en del rettigheter. Du har også noen plikter. Som vi ser av regjeringens krumspring de siste årene, så arbeider sterke krefter for å uthule borgerrettighetene. At folk forsømmer sine borgerplikter er således med på å gi slike tiltak legitimitet. Eller, sagt på en annen måte: din mangel på moral går utover min frihet.

Skjønner du nå hvorfor du blir oppfattet som et umodent troll?