View Single Post
Trådstarter
336
Sitat av Remien Vis innlegg
I IT-nett er det tillat å ha en stående jordfeil uten at anlegget skal kobles ut. Ved jordfeil nummer to kan det tenkes at det er jordfeil fra en annen fase og til jord. Da vil du ha en fase-fase kortsluttning gjennom PE-lederen. Det går på den måten an å utelate jordfeilbryter i IT-nett og heller ha en jordfeilvarsler. Slik at du kan ha hele anlegget i gang ved 1 jordfeil. Men det er spesielle krav som må være ivaretatt for at det skal la seg gjøre. I praksis brukes dette kun på sykehus og andre kritiske installasjoner som krever en høyere grad av "oppetid" enn den gjennomsnittlige kontorbygning eller privathjem. Akkurat hva kravene er husker jeg ikke, men det innebærer streng internkontroll og nesten øyeblikkelig utbedring av jordfeilen av elektriker.

Hvis du ser på forskjellen mellom de forskjellige nettsystemene vi bruker, så vil du se at IT er litt spesiell fordi Trafoens nullpunkt er isolert fra jord, mens TT/TN er nullpunktet forbindet med jord. Derfor vil du kunne "komme unna" med en så stor overgangsmotsand til jord.



Hva de mener der er at det er påbudt med jordfeilbryter på alle kurser som går ut til stikkontakter og lys (forbrukere). Ikke nødvendigvis ifra hovedsikringen i huset ditt og frem til sikringene dine. Det går mer på hva elektrikeren gjør med ledningene inne i sikringsskapet.
Vis hele sitatet...
Jeg snakket selvfølgelig om boliger og de siste fordelingskapene, da jeg sa at jfb på IT-nett er påkrevd. Dette skulle jeg ha nevnt.
Det jeg reagerte på var at han hevdet at det var TT/TN nett som krever dette.

Men hvis det er slik at fasen som kommer i kontakt med PE-leder gjør at PE-lederen oppnår likt spenningspotensiale, vil ikke alle som er koblet til den transformatorens jording da få 230V inn på jordingsskinnen sin(TN-nett)?
Sist endret av trikker95; 8. mai 2013 kl. 18:44.