View Single Post
Jeg føler jeg har relativt god peiling på elektronikk, men sliter fremdeles med å forstå det helt grunnlegende rundt jording. Det jeg lurer på er hvordan PE-lederen påvirker strømmengden gjennom en person hvis begge er i kontakt med samme spenningsatte leder.

Se tegningen jeg har laget og utregningene mine for å forstå tankegangen min. http://bildr.no/view/1609959

Her ser man at fase L2 har kommet i kontakt med det ledende dekselet til motoren, og derfor spenningsatt det med 230V. Både mannen og PE-leder er i kontakt med dekselet til motoren. Slik jeg ser det på tegningen vil det oppstå en parallellkobling mot jord. Da er det vel slik at spenningen skal bli den samme over begge belastningene som i en vanlig parallellkobling?

Har prøvd å finne ut av dette før, men har kun fått svaret "strømmen går enkleste vei(minst motstand) uten at noen har kunnet utdype.

Mtp. det er fase - jord skal vel spenningen over hver enkelt belastning bli 133V (230/1,73)? Jeg bruker derfor dette i utregningene mine.

Jeg forstår jo selvfølgelig at det vil gå en mye høyere strøm gjennom PE-lederen som har mye mindre motstand, men jeg forstår ikke hvordan PE-lederen vil påvirke strømmengden gjennom personen på bildet. Spenningen skal vel være lik over begge motstander, men strømmen gjennom hver enkelt belastning avhenger jo av motstanden?

Jeg er klar over at jordleder faktisk påvirker strømmengden gjennom personen, men trenger hjelp til å forstå hva som er feil i tankegangen min.