View Single Post
Sitat av caperno Vis innlegg
Du motsier deg selv. Flagget er ett viktig symbol for våre verdier, og mye mer enn ett simpelt "tøystykke". Du kaller vel ikke grunnloven for "ett stykke papir"? (Med mindre du diskuterer hva den er skrevet på)
Vis hele sitatet...
Nei, jeg kaller ikke grunnloven et stykke papir, men papiret den er skrevet på, er et stykke papir. Akkurat som Norge og verdiene ikke er derfinert på tøystykket kalt flagg, men i det vi legger inn i det. Har jeg sagt flagget er et viktig symbol for våre verdier? Verdiene er de samme uavhengig av om vi har et flagg, eller ikke. Hvis Norge plutselig fikk et annet flagg, ville ditt verdisyn endres? Nei? Da er det irrelevant for verdier.


Sitat av caperno Vis innlegg
Du kan nok ta det med ro, barna kommer til å hygge seg like mye med is uansett. Dersom disse lærerne vil at barna skal vise sin egen nasjonalitet, så måtte de gjerne få bruke en pins, eller ett lite flagg på klærne, men av prinsipp, så mener jeg at de eneste flagg som skal vaie i vinden under toget skal være norsk eller samisk. Det er skremmende at man ikke kan få lov til å ha en dag i året som kun handler om Norge.
Vis hele sitatet...
Hva? Samiske flagg kan vaie, men ikke andre land? Samene har ingenting med grunnloven å gjøre. Skal du være så bastant på dette med norske flagg, så får du være konsekvent.

Det handler jo ikke om å vise nasjonalitet eller noe annet. Kjernen i saken er at barn lagd noen flagg og læreren synes en gledesdag som 17. mai var en fin dag å vise det på. Med det NORSKE flagget på en side, og opprinnelseslandet på andre side. Det norske flagget vaier, svaier og flagger som bare det. Om vi skal legge noe symbolikk inn i det, så viser det at norske verdier samler folk og bringer friheten til å gjøre som man vil til folk.

Du ser ikke problemet med å nekte folk å gå med flagg eller noe annet? Norges kanskje viktigste verdi er kardemomme-loven, fritt sitert: "du må være grei og snill, for øvrig kan man gjøre som man vil". Idag nekter vi andre flagg, imorgen er det påbudt med bunad. Selvfølgelig satt på spissen, men det er dette tvangsprinsippet man innfører når man nekter folk å gå med hvilket flagg de vil. At man presterer å bli sur over dette viser kanskje hvor godt man har det, når slikt er et problem.