View Single Post
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Kramer Vis innlegg
Folk har en tendens til å glemme historien til det norske flagget. Først og fremst feirer vi at grunnloven ble skrevet den 17.mai 1814, noe som gjorde at vi ble en uavhengig stat en kort periode. Etter en kort krig med Sverige i 1814 ble det opprettet en personalunion under den svenske regjeringen. Dette innebar at den svenske kongen var statshodet i Norge og at vi ble en protekratstat under Sverige i nesten 100år. Vi måtte også ha det et svensk flagg i vårt norske (se sildesalataen). Norge ville innføre allmenn stemmerett, ha et rent flagg, mer parlamentarisme og begrenset kongemakt. Vi ville ha et selvstendig land, med egen konge, økonomi og utenrikspolitikk. I 1905 ble denne unionen oppløst, og vi ble en selvstendig stat. Jeg mener vi skal respektere Norges selvstendighet, konstitusjonen og grunnloven vår ved å flagg med det norske flagget på 17. mai. Dette er en offisiell flaggdag, og det vil si at kommuner og regjeringen flagge med det norske flagget da.

Hva det gjelder denne saken i Ålesund bør heller lærerne fortelle mer om unionsoppløsningen istedenfor å leke tolerante. De er direkte utolerante og respektløse ovenfor kulturen vår når de "fremmer" slikt. I andre land hadde folk blitt blodige fornærmet. Hvis skolen hadde valgt å ikke flagge eller bruke et annet flagg på 17. mai ville det vært ulovlig. Flagget er et symbol som representer Norge, og jeg ville ikke skjønt hva en person med svensk flagg hadde ment på vår nasjonaldag. Det er ikke ulovlig å flagge for privatpersoner i 17.mai toget med Jolly Roger hvis man vil det. Jeg sier bare at da har de misforstått selve hensikten, og viser lite respekt for dagen. Vi feirer Norges selvstendighet, ikke at vi gir bort selvstendigheten vår.
Vis hele sitatet...
Har du lest tråden?

Det var snakk om noen bittesmå papirflaggark i forbindelse med skolens 90års-jubileum, samt mange andre klasseprosjekter som skulle vises frem i 17mai toget.