View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Hva mener du? En mulighet for at jeg misforstår deg, men om du sier at det lange skjegget ikke er en del av islam tar du veldig feil.
Vil ikke dra den for langt uten at jeg er helt sikker på om jeg har forstått deg riktig, men skjegg er obligatorisk, og barten skal du trimme/fjerne.
Vis hele sitatet...
Skjegg er ikke obligatorisk, men _anbefalt_, iom at "det var slik Muhammed gjorde". Dette står i sunnaene (sunnah-skriftene). Sunnaene i.f.t Muhammed blir også sammenlignbar med Hadith, og fordi de er sammenlignbare med Hadith så betyr det at tradisjoner i forhold til klesstil og utseende er ganske viktige og står høyt i kurs. Hadith er den nest helligste boka etter Koranen.

Tilbake til skjegg, skjegg er sterkt anbefalt, men ikke absolutt. Et eksempel på dette er forskjellene i bruk av skjegg hos menn i henholdsvis 1)arabisk kultursfære, 2)persisk kultursfære, 3)tyrkisk kultursfære. I de to sistnevnte er det og *var* det ikke spesielt ansett blant unge menn å ha skjegg. Skjegg er forbeholdt menn med makt, økonomiske midler, og ikke minst _de lærde_. Selvfølgelig hadde persiske og tyrkiske menn skjegg, men skjegg er generelt mindre utbredt enn i den arabiske kultursfæren.

Spesielt for Persia/Iran sin del så har dette også med sjia-islam å gjøre. Sjia-islam har mange annerledes tradisjoner enn sunniene(!), og husk at de aller fleste mennesker i Nord-Afrika og på den arabiske halvøy er sunnier/sunni-muslimer. Man kan godt sette et likhetstegn mellom sunnier og arabere, selv om _egentlig_ det éne ikke gir det andre. Man kan fint være sjia-muslim og tilhøre den etniske gruppen arabere, som f.eks mange irakere og mange i Bahrain er.. Ikke at det er så populært å være sjiamuslimsk araber, men dét er en annen diskusjon...

Det jeg ville fram til er rett og slett at skjegg faktisk ikke er uniformt hos muslimer verden over.
Det er sterkt anbefalt i sunnaene og i Hadith til sunni-muslimene, imens på generell basis er skjegg forbeholdt færre menn i sjia-islam.

(...) Dette ser du klart og tydelig i forekomsten av skjegg hos dagens a)tyrkiske og iranske menn kontra b)arabiske menn fra forskjellige regioner.
Sist endret av aeon_illuminate; 26. april 2013 kl. 00:29.