View Single Post
Sitat av Grix Vis innlegg
Heisann. Jeg er en stor tilhenger av elbiler, og for å overbevise flere laget jeg nettopp denne lille oversikten over ca hvor mye du sparer på å kjøpe elbil på lang sikt.

Jeg sammenligner her Ford Focus og Nissan Leaf, som begge har ganske like spesifikasjoner og pris.

tl;dr: Jeg kom frem til at man sparer over 200 000 kr over en ti års periode (som er ca like lenge man pleier å eie en bil). For å sette i perspektiv: Man kan altså kjøpe to stk. Nissan Leaf's for samme prisen som én Ford Focus i det lange løp. [COLOR="Red"]Er det verdt litt mindre rekkevidde?[/COLOR] I mine øyne er det ikke tvil. (Husk også at ved kjøp av Nissan Leaf kan du leie bensinbil til lengre turer i opptil tre år etter kjøp, helt gratis!)
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke verdt det for min del. Hvorfor skal jeg ha to biler når jeg kun har bruk for en? Ikke kan du hurtiglade bilen hver gang heller så holder meg til bensin til de lager en el-bil som man faktisk kan kjøre langt med.

Gratis leiebil i 3 år hjelper heller ikke ettersom jeg har en sterk mistanke om at jeg fortsatt kjører bil om 4 år.

Når de greier å lage en el-bil som går langt, da skal jeg sterkt vurdere det.