View Single Post
Jeg har vært mange års linux bruker nå, å kjører linux på samtlige av mine systemer, og kan virkelig ikkje se hvordan Arch linux er mer tilpassningsdyktig enn f.eks ubuntu eller andre linux distroer, selvsagt hvis du velger arch linux, så blir man "tvingt" til å konfigurere det meste selv i en teksteditor, mens i ubuntu så har du valget til å konfigurere det du ønsker, og en del av konfigureringen kan gjøres med GUI applikasjoner.

Hvis man ser bort fra litt forskjellige måter å gjøre ting på i de forskjellige linux distroene, så baserer systemene seg på samme kernel (kjerne). Hvis du ønsker å bruke timesvis på å lese dokumentasjon på biblioteker som må kompileres fra kildekode, fordi dem ikkje finnes i pakkebrønnene eller at det meste gjøres fra en teksteditor, så er arch veien å gå. Hvis du der i mot ønsker å installere noe som fungerer ut av boksen, så er ubuntu veien å gå.

Personlig så brukte jeg ubuntu på flere av maskinene mine frem til dem gikk bort fra gnome miljøet, da valgte jeg å hoppe over til debian. Kjører fortsatt ubuntu på ene laptopen, men det er ubuntu 10.04 LTS (Long Term Support), noe som betyr at dem vil komme med oppdateringer til 2014 eller noe slikt. Det er selvsagt fult mulig å installere Gnome på f.eks Ubuntu 12.10 som er det siste? Men det blir igjen mer knotting enn å installere debian.

Og for å nevte det før noen påpeker der, det er ikkje noe galt i Unity som Ubuntu har bruk på de siste versjone, men for meg som er avhengig av å kunne jobbe litt raskt og effektivt, så tar Unity grensesnittet for lang tid. Og er heller ingen stor fan av masse fancye animasjoner som trekker masse prosessor kraft og bruker mye minne, selv om det ikkje er noe stort problem i dag.

Du kan gjerne også ta en titt på Debian som kommer med Gnome 2.x eller KDE grensesnitt, som gir deg litt inntrykk av hvordan mange linux distroer pr i dag ser ut, og hvordan Ubuntu var før dem byttet skrivebordsmkljø. Men er du i alderen 14-16 år, så er sikkert Unity eller Gnome shell kult.