View Single Post
Sitat av EoT Vis innlegg
Som jeg har prøvd å forklare Mortbaz her, så er ikke kommunisme synonymt med marxist-leninister. De er kanskje kommunister (eller kanskje ikke) personlig, men disse to begrepene kan altså ikke veksles som man vil. Mange kommunister (inkl. meg selv) vil være sterkt uenig i påstanden din. Jeg er ikke for et parti, et parliament, en stat eller markedet.



Nei, det der er rett og slett galt. Hvis du vil stå fast på det, får du vise til noen kilder, gjerne fra originaltekstene. Det kommunistiske samfunn blir gang på gang referert til som det postrevolusjonære. Marxisme er all form for følgelse av Marx sin teori, og vil omfavne alt fra historisk analyse til revolusjonær strategi.

En selverklært kommunist kan selvsagt mene så meget, men om han/hun skal være koherent i forhold til det kommunistiske idealet, kan han/hun ikke glorifisere proletariatets diktatur som det ultimate målet.

Veit ikke om jeg gidder å diskutere det her noe videre. Har brukt mange timer på sosialistisk ideologi, og føler ikke at du akkurat beriker meg.
Vis hele sitatet...
Jeg har rettet deg til en rekke med definisjoner og du nekter fortsatt. Les den lange posten over meg om du trenger enda mer for å skjønne. Om ikke, så kan du lese kommunist manifestet av Marx og Engells.