View Single Post
Sitat av Aleksanderck Vis innlegg
Pepperspray er ikke ulovlig i Norge.....

Får kjøpt det på Biltema.
Vis hele sitatet...
§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.
Vis hele sitatet...
Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften), Kapittel 2, § 9

Så jo, for alle praktiske formål så er pepperspray ulovlig i Norge. Eneste som kanskje kan så tvil om dette, er "aktverdig formål". Den kan jo tolkes relativt vidt.

Det som imidlertid forundrer meg litt, er formuleringen i den siste linjen jeg kopierte. "Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret". Det høres jo nesten ut som at dersom noen sniker seg til en pepperspray eller batong fra Politiets eller Forsvarets lagre, så gjelder ikke forbudet over. Man kan selvsagt bli anklaget for å ha nasket det, men man ser da altså ut til å være fritatt fra Våpenforskriftens § 9...? Høres merkelig ut, kan noen korrigere meg?
Sist endret av Realist1; 24. februar 2013 kl. 13:33.