View Single Post
[Har byttet om rekkefølgen på quotene litt; for å ta viktigste svaret først.. har også kuttet litt for å unngå milevis lange quoter]
[tingene jeg ikke svarer på (særlig om spesialenheten) er jeg overhodet ikke enig i det han skriver, men har ikke noe mer å komme med enn det jeg har allerede har skrevet]
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette påstår du er et eksempel på at politiet slipper unna med mord, men der tar du feil. Obiora skal ha vært ruset, voldsom og direkte livsfarlig. Hadde ikke politiet tatt kontroll på ham hadde du sittet og kritisert dem fordi de lot folk komme til skade.

Faktum er at politifolkene brukte arrestasjonsteknikker de hadde blitt lært opp til å bruke, og de kan derfor ikke klandres når det medførte at Obiora døde.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg tar feil når jeg sier politiet slapp unna med drap? Politiet bestrider ikke at Obiora ble drept av politiet iallefall. Han ble kvalt og døde surstoffmangel er den offisielle versjonen. Uenigheten står ikke om hvorvidt politiet drepte han eller ikke, uenigheten står om hvorvidt de kan klandres.

Jeg har min mening. Godt over 1000 mennesker i Trondheim følte sterkt nok for at man burde ha en rettsak til at de gikk ut på gatene og demonstrerte. Det er veldig, veldig mange i en by som Trondheim. Da bør det virkelig gå opp for deg at selv om du er berrettiget til din mening, så er det ikke lenger absolutt 100% sikkert at du har rett. Jeg sier overhodet ikke at man skal bøye seg for majoritetsmeningen hver eneste gang alle andre sier noe annet, men du må åpne for at du tar regelrett feil da.

1. Vitner mener politiet var unødvendig voldelige. Du mener vitner som ikke er vant til vold alltid kommer til å synes politiet er voldelige, og derfor kan man ikke høre på dem? Det du sier er åpenbart et moment som bør komme fram i en rettssak, for er sannhet i det, men det er også ekstremt tynt grunnlag å avskrive dem på.. og høres mer ut som et argument jeg hadde forventet å se fra myndighetene i et arabisk eller afrikansk land.. eller Kina. La oss ta en oppsummering av det du har brukt som unnskyldninger, på engelsk, og se etter hva slags land du tror dette kommer fra:

"Yes, witnesses described the police as excessivly violent and agressive, but the police used proven methods for policing and followed all rules and regulations. Violence is sometimes needed when arresting dangerous criminals, and these civilian witnesses were not trained police officers and are thus not in a position to judge their actions. We have decided not to prosecute them, and no actions will be taken against the police officers involved as a internal enquiry clearly showed they not guilty of neglicence.."

2. At politiet brukte korrekte arrestasjonsteknikker betyr ikke at de utviste nødvendig dømmekraft. Obduksjonsrapporten sa faktisk at han ble kvelt ihjel.. du synes kanskje det er greit at politiet dreper mennesker så lenge de bare følger brukermanualen sin, men det synes nå verken jeg eller ganske mange i Trondheim er greit.

Hva er argumentene mot å få dette opp i rettsapparet? Kommer det fram fortjent kritikk så får man ting opp i lyset som virkelig burde opp i lyset.. og har de ingenting å skjule, så gjenoppretter man mye av tilliten politiet mistet...

.. for la oss ikke miste synet av hva som skjedde: politiet tok kvelertak på en person, han døde av oksygen-mangel og det har kun blitt gjennomført en lukket undersøkelse av hendelsen. Hvordan i all verden kan dette være ok?

Hva er problemet med grensekontroll?
Vis hele sitatet...
Prinsippielt, åpenbart ingenting.. men det føyer seg inn i den store rekken av myndighetsutøvelse som har som hensikt å kontrollere og straffe. Litt av poenget mitt er at jeg synes denne kontroll-tendens har gått litt av skaftet, særlig siden jeg føler at det treffer veldig ulikt. Lovlydige pent klipte venner av meg blir aldri kontrollert, imens lovlydige venner av meg som ser ørlite utenfor normalen blir stoppet ofte...

.. hele poenget mitt er egentlig at mange av tingene jeg påpeker er isolert sett ikke ille i det hele tatt, men satt sammen til et helhetelig system så blir det rimelig jævli.
Hvis politiet ikke er i nærheten så er det fordi de har det travelt med andre oppdrag. Mener du de skal ignorere andre voldsepisoder bare for å overvåke taxikøene du mener er viktigere enn alt annet?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke politiet sitter på rævva og later seg om kvelden nei. Jeg mener åpenbart at politiet har altfor for få på vakt på kveldene. Disse taxikøene jeg nevner er essensielle for at folk skal føle seg trygge, og politiet er dønn avhengig av samarbeidvilje i resten av yrkesutøvelsen sin.... Jeg er ikke eneste lovlydige personen jeg kjenner som nå har som grunnregel å ikke prate med politiet.. eller som vil være grunnleggende mistenksom når jeg må ha med dem å gjøre. Det burde ikke være sånn.

Det kommer av at politiet har begrenset kapasitet. Og småkriminalitet føles veldig ille for hvert enkelt offer, men i en større sammenheng er det veldig trivielt. Politiet kan ikke bare bruke tiden på trivielle saker. De kan ikke etterforske alle saker, og må derfor prioritere noe bort.
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart at smånasking kommer til å ha lav oppklareringsprosent. Spørsmålet blir da hvor lav?. Det er halv-jevnlig historier ute om folk som har iphone-trackingen på, vet hvilket hus deres stjålne mobiltelefon er i, men kan ikke få politiet til å hjelpe.. anekdotisk, men inntrykket man sitter igjen blir at politiet ikke en gang gidder å ta de enkleste sakene... for på et eller annet tidspunkt handler det ikke bare om prioriteringer, men bare dårlig håndtverk.
Politiet er på langt nær så aktive i trafikken som de burde ha vært. Jeg leste et sted at forskning på politiets bruk av tid viser at de bruker under 2% av tiden sin på trafikkrelaterte oppgaver.
Vis hele sitatet...
Javel. Det er særdeles få dødsfall i Norge i forhold til folketall og kjøreforholdene. Det er greit at du vil ha mer, håper du lar vær å stemme ved neste valg.
[angående når politiet raider folk som spiller poker]
Politiet skal håndheve lovene. Tidligere klaget du over at de henla saker som er av svært triviell karakter. Men organisert gambling er ofte forbundet med mafiavirksomhet. Uansett, at du mener at gambling må være lovlig betyr ikke at politiet bare skal la være å ta seg av alle slike saker.
Vis hele sitatet...
Alt annet jeg har svart har vært av typen 'jeg er åpenbart uenig, men ser hvorfor du har meingene du har'.. .men dette var.. tåpelig

Hvis du tror noen av pokerringene som har blitt tatt i Norge har noe med mafia-virksomhet å gjøre må du enten slutte å henge på nyhetsspeilet eller bruke 5 sekunder på et av forumene hvor poker diskuteres. Det er nok av mennesker der som har blitt tatt, og de folka der er ikke akkurat mafia-materiell..

.. og ja, jeg synes det er rimelig tragikomisk at den type saker har blitt prioritert ja. Om politiet tilfeldigvis er på stedet skjønner jeg selvfølgelig at de må tas, men fanden heller..de har kjørt store raid i Bergen. Det kan du fanden meg ikke forsvare i ramsalt alvor? Jeg håper du skrev dette fordi du hadde behov for å si imot meg, og ikke fordi du faktisk mener det.

[Angående Utøya etc]Dessuten er politiet i Norge dimensjonert for hverdagsoppgaver og ikke digre krisesituasjoner.
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart at feil kommer til å gjøres.. det er mennesker som tar vanskelige beslutninger raskt, med utilstrekkelig informasjon tilgjengelig. At ting går feil betyr dermed ikke at de nødvendigvis fortjener kritikk, men at det er vanskelig er heller ikke noe mot-argument mot all kritikk som kommer.

Les notatene over hva som gikk feil under reaksjonen på Nygaards-mordforsøket (Boka om det er god lesning)... Det ble sendt ut ordre om at grenseovergangene skulle stenges, noe som ikke skjedde fordi den ikke ble mottatt.. og det ble sendt ut beskjeder til andre politidistrikt om hva de skulle være på vakt etter.. som ikke ble sett. Det var en komplett mangel på kommunikasjon mellom politidistriktene som sterkt vanskeligjorde etterforskningen.

Ser dette kjent ut?
Sist endret av DumDiDum; 15. februar 2013 kl. 03:29.