View Single Post
Sitat av Photosopp Vis innlegg
Sider som PirateBay burde helles ses på som en konkurrent til mediebransjen. En av hovedgrunnene til at piratkopiering er så stort er fordi det er latterlig enkelt, og du får det du vil ha. Selvfølgelig hjelper det at det er gratis.

Når jeg følger med på serier fra over dammen, orker jeg ikke vente et halvt år - et helt år på at serien skal komme til Norge. Da er det mye lettere og gå i bukta og laste det ned. Det mediebransjen heller burde fokusere på er å gjøre det bedre enn hva piratene kan tilby. For akkurat nå, er piratkopiering det beste alternativet folk har.

Spotify har f.eks fått meg til å slutte å piratkopiere musikk, siden jeg enkelt kan få tak i musikken jeg vil ha der. Netflix har fått meg til å laste ned mindre filmer, men selv der er utvalget litt magert.

Vil jeg se en film, må jeg enten dra den late ræva mi ned til en plass de selger filmer og håpe på at de har den der, eller så kan jeg bestille den på nettet og vente flere dager. Jeg kan også se de på Netflix, NRK eller lignende dersom de faktisk har den der. Da sitter man nok en gang med piratkopiering som det beste alternativet. Gidder heller ikke stå på Platekompaniet og lete lenge for så å betale masse for en CD. Det er mye enklere når du bare kan gå på nettet og laste det ned rett til pcen din.

Streamingtjenester som Spotify og Netflix er nok den rette veien å gå, men det er fortsatt en stund til det er bra nok. Mediebransjen må utvikle og tilpasse seg, ikke prøve å hindre utviklingen. Da blir de etterlatt.

Når broa kommer, mister fergemannen jobben sin.
Vis hele sitatet...

Jeg er helt enig i det du sier.

Vi husker jo alle de gode tidene med LimeWire og frykten for å laste ned en fil med virus og det ene med det andre. Etter at Spotify kom, så har jeg helt droppet hele .mp3 systemet, og gått over til helt godkjente 99kr imnd.

Det er mitt håp om at HBO og Netflix, med andre aktører, kan samle ALT på ett sted, noe som især spotify har klart på en fantastisk måte.

Når tilgangen blir enklere, så er jeg også overbevist om at Piratkopiering gradvis vil forsvinne ned i sanden. Akkurat på samme måte som LimeWire og .mp3 epoken