View Single Post
Sitat av Mith Vis innlegg
Så du skjønner altså ikke hvorfor vg stenger kommentarfeltet om natta?
De har medansvar for det som blir sagt der, de har som avis delvis ansvar for meninger som kommer på trykk selv om det er brukergenerert innhold. De må derfor også sørge for at det som står der følger visse retningslinjer og det å skulle sensurere alle kommentarfeltene hele tiden er en enormt stor jobb. Den jobben har de ikke folk til å gjøre om natta og de har heller ikke muligheten til å ta igjen dette etterslepet på dagtid, derfor kan de heller ikke vurdere om det som er postet om natta er saklig eller usaklig og til syvende og sist er det derfor de ikke kan tillate at kommentarer som ikke er vurdert blir stående.
Vis hele sitatet...
Jeg kan "skjønne" det meste av hvordan mennesker handler, selv helt grusomme ting er jo ofte ganske lett å forså hvorfor ble begått når man virkelig prøver å forstå menneskene som utførte handlingen.

Jeg forstår lett kommunister og jeg forstår lett ultrakapitalister. At jeg forstår noens synspunkt betyr derimot ikke at jeg nødvendigvis er enig i det synspunket. Jeg kan lett forstå hvorfor en ultrareligøs person er nettopp det, men det trenger ikke å bety at jeg er en ultrareligiøs person selv

Det med ansvar for brukerkommentarer synes jeg er et litt "cop-out"-argument (hva heter det på norsk? :P). Selvsagt skal avisene fjerne ulovligheter og sjikane osv innen en rimelig tid etter at de blir varslet om det, men "rimelig tid" betyr ikke umiddelbart midt på natta. Ingen avis eller nettside har noe å frykte rettslig sett på det punktet. Omtrent ingen andre nettsider og aviser i verden har noe problem med det faktum at internett ikke har åpningstider (selv AP og DB har døgnkommentarer, til og med med anonyme brukere).

Sitat av osol Vis innlegg
Hei, siden jeg har tittelen "ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG" i signaturen min - så tar jeg sjansen på å svare her.
Vis hele sitatet...
Hei, utrolig kult at du fant denne tråden og svarte så grundig så raskt. Må nesten si jeg ble litt imponert

Sitat av osol Vis innlegg
Sensur
Nei, vi sensurerer ikke kommentarfeltet. Vi modererer. Moderasjon - samme stamme i ordet som "moder", hun som passer på ungene.

Vi blir stadig vekk beskyldt for å ha en politisk agenda i kommentarfeltet, det har vi ikke. Vi sletter ting som ikke er innenfor det redaktøransvar vi har på nettsidene våre. Så da ryker trolling, sjikane, oppfordring til lovbrudd, spamming osv. Det er lov å mene mye, og jeg vil påstå det er høyt under taket i kommentarfeltet vårt.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du mener, men hva som kvalifiserer til sensur blir jo et definisjonsspørsmål selvfølgelig. Tvungen selvsensur er vel et mer passende uttrykk.

I Norge har vi det ganske bra, vold og trusler på grunn av politiske uenigheter er heldigvis meget sjeldent i forhold til i de fleste andre land. Likevel, det er en rekke ting folk flest (med god grunn) ikke ønsker å knytte til navnet sitt for "evigheten":
  • Traumer (voldtekt, vold/mishandling, krig, oppvekst osv)
  • Familieproblemer
  • Religion (alt fra tvangsekteskap, religiøse opplevelser, "religiøs fremmedfrykt" til kultisme)
  • Legning
  • Frykt/fobier
  • Sexliv/fantasier
  • Avhengighet
  • Sykdommer og helseproblemer
  • Ulovligheter du selv har begått (angrende eller ikke angrende)
  • Ulovligheter folk du kjenner har begått
  • Psykiske problemer/depresjon
  • Ensomhet
  • Dype tanker
  • Drømmer/mål
  • Kontroversielle meninger som folk kan hate deg for (innvandring, narkotika, samfunnet osv)
  • "Farlig kunnskap" (ting som du vil bli straffet for på et-eller-annet vis om du deler med offentligheten under fullt navn
Dette er bare en liten liste over ting som i praksis ikke er tillatt å snakke i kommentarfeltet på VG.no, fordi det kreves fullt ekte navn. På grunn av dette blir debatten ofte kjedelig og platt. Dere forhindrer sikkert mange hatefulle og "trollete" ytringer, men dere forhindrer også de virkelig meningsfylte ytringene.

Personlig synes jeg at det ikke er det riktige valget, men så bryr jeg meg ikke så mye om hvor mye VG tjener da for å være helt ærlig.

Jeg forstår at dere må tjene penger, men når DB og AP takler kommentarer synes jeg også dere burde gjøre det.

Sitat av osol Vis innlegg
Extension
Jeg personlig har sansen når man "programmerer om" internett så det funker bedre. Har et lass av plugins/extensions i både Chrome og Safari. Vi vil f eks gjerne at kommentarfeltet skal være på om natta, slik at folk kan lese det. Tror jeg får en melding eller to i uka bare om dette spørsmålet. Men det har vi ikke fått til med Facebook kommentarfelt.

Det vil dog bli et problem hvis det pøser inn kommentarer om natta som vi må rydde opp i om morgenen. Så må være ærlig og si at vi vil se på dette hvis dette blir et problem.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke denne vil utgjøre et problem, den vil nok langt mer sannsynlig max bli brukt av noen få hundre seriøse brukere/lesere.