View Single Post
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hva i alle dager er en "ekstrem ateist"? Enten er man ateist, eller så er man ikke ateist. Det finnes ikke "halv-ateister" eller noen ateister som tror litt. Da er de agnostikere, ikke ateister.

Dessuten er det en vesentlig forskjell på ateister og (ekstreme) kristne. Ateister baserer sine uttalelser på rasjonell tankegang, mens de kristne baserer sitt på gammeldags overtro.
Vis hele sitatet...
Greit, modererer det til trangsynte ateister og trangsynte religiøse. Trangsynte fordi de ikke makter å se og forstå hva motparten mener og bare står på sitt.

Jeg vil ikke si at ateister nødvendigvis baserer seg på fornuftig og rasjonell tankegang. Altfor ofte hører og leser jeg de argumenter for sitt syn gjennom "det er det eneste fornuftige" og at "det er idiotisk at det finnes en gud", "vitenskapen sier det", som noen eksempler. De fleste vet ikke engang hva Big Bang går ut på, de bare stoler på vitenskapsmennene som sier at det var slik universet ble skapt. Hva er forskjellen mellom dem og de religiøse som bare baserer seg på tro og ikke kunnskap?

Selv kan jeg forstå de religiøse veldig fint, det å tro på at det er en gud/kraft som skapte det hele er en veldig lettvint måte å forklare skapelsen av universet. Vekk med alle de hundrevis forskjellige teoriene og forklaringene og alle de matematiske ligningen Etter å hatt fysikk nå en ganske god stund har meg selv begynt å tvile på hvordan de lærer vekk Big Bang (på VGS). Selve Big Bang strider mot alle energilover, det skal ikke komme energi ut av ingenting....