View Single Post
Sitat av arkund Vis innlegg
Du har sett for mye amerikansk film. Politiet i Norge trenger ikke ransakelsesordre for å ta seg inn et sted, de trenger bare en mistanke om at det er noe. Over lengre tid har det blitt slik at politiet kan gjøre det på ganske tynt grunnlag, og det er en helt etablert praksis.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som har sagt seg uenige i at det er etablert praksis og at de teknisk sett har lov? Lovligheten er forøvrig uinteressant da de kan gjøre ting som er direkte ulovlig og likevel slippe unna med det. Poenget er at det er galt. Det er galt å foreta en razzia med løse påstander som eneste begrunnelse. Det er galt å ha et rettsystem der politiet er hevet over rettslige sansjoner. Det er galt å la dem bruke vold og tvang milevis utenfor alle begrep om proporsjoner mens vanlige innbyggere ikke engang har lov til å forsvare seg (og, ja, jeg har lest straffeloven §§17-19).
Nå, politiet baserer hele sin autoritet på frykt. Derfor får de heller ikke respekt. At de juridisk sett har sitt på det tørre betyr ikke annet enn at landets lover er horrible. Etablert praksis gjør det bare verre.


Sitat av random67489 Vis innlegg
Det som er galt i fra et moralsk perspektiv det er å lage kvalme med politiet i fylla. Det er også galt i et juridisk perspektiv. Du tror og innbiller deg at politijuristen bare har tatt en tall opp fra en hatt når botens størrelse ble fastsatt, men det er nok ikke slik. Det er nok hauger med tilsvarende saker og dermed vet de nok erfaringsmessig i hvilken størrelse boten skal være på. Du må huske på at mange saker prøves for retten og danner presedens.
Vis hele sitatet...
Hvilken del av poenget mitt er det du ikke forstår? Jeg har aldri benektet at dette er juridisk forankret i grunnfjell, med lover, regler og rettspraksis på plass. Men det er galt, urettferdig, uproporsjonalt og undertrykkende. Rettferdighet fordrer at det er et likeverdig forhold mellom forbrytelsens alvorlighet og straffereaksjonene. De er i denne saken uforholdsmessig store.


Sitat av random67489 Vis innlegg
At du personlig mener boten var for stor og er uenig betyr ikke at du har rett. Er nok større sjanse for at politijuristen kan jobben sin tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Nei, men dette er altså min subjektive mening, akkurat som at du har din mening. Imidlertid er argumentet du her presenterer en gigantisk stråmann - jeg vet jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige, men jeg har ikke tenkt å gi meg før det går inn: hvorvidt politijuristen setter en bot på riktig størrelse etter loven er uinteressant. Den er fortsatt uforholdsmessig stor.
Dine argumenter så langt kan kort oppsummeres med "det står sånn og slik i loven, derfor er behandlingen av TS korrekt."
Vårt samfunn er selvsagt mindre urettferdig enn de fleste andre steder, men det er langt fra bra nok. Bare fordi noe står i loven betyr det ikke at det er riktig.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Er du nå inne på en generell diskusjon eller mener du virkelig at politiet ikke bør kunne ta inn dritafulle bråkmakere i glattcella?
Vis hele sitatet...
Dette er i beste fall et stråmannsargument.