View Single Post
Ja, lover kan bli satt til side som grunnlovsstridige, og bestemmelsene i EMK går foran norsk rett, jf. mennskerettsloven §§ 3, jf 2. På dette punktet har du rett. Men, ytringsfrihet etter Grl. § 100 og EMK art. 10 er ikke ubegrenset, når det gjelder EMK kan du se art. 10, 2. ledd. "The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and are necessary in a democratic society,"

Det finnes også en rekke lover som gjør inngrep i ytringsfriheten etter grl. § 100, se f. eks strl. § 135a om rasediskriminerende uttalelser.

De straffelovene du er dømt etter ser ut til å være i god tråd med den atferden du har utvist. Selvfølgelig er dette kjipt for deg, men jeg skjønner heller ikke at du i retrospekt ikke ser hvor håpløs din atferd har vært. Samfunnet er helt nødvendig av bestemmelser som beskytter politiet mot denne type atferd, dette er helt nødvendig for at politiet skal fungere.

Slik jeg ser det, uten at jeg har tid til å finne mye rettspraksis på området nå (som det finnes masse tingrettsdommer på) tror jeg du burde høre på advokaten din. Du vil nok vanskelig komme noen vei med å fremme argumentasjon om brudd på EMK art. 10 i denne saken, da nettopp dette ligger i kjerneområdet av de lovlige inngrepene i denne retten.

Blir du dømt kan du alltids prøve å ta saken til EMD... Men, tror du skal ta boten, og forhåpentligvis lære noe av dette.