View Single Post
Joda ex-fanger kan også leve på sosialen det er riktig det Taurean. Og det er ikke sosialstøtte som primært er problemet. Ei heller å lære seg til å fungere i samfunnet. Hovedproblemet svært mange møter er mangel på bolig. Og hvem ønsker en leieboer som har vært i fengsel? Veldig få. Og nav de hjelper de. På sin måte. De fatter et vedtak etter et møte og en søknad. Og innvilger gjerne bolig. Men har nav boliger? Nei de har ikke det. I praksis blir det altfor ofte å bli stuet inn i et møkkete hospits. De plassene er helvetes forgård. Det må være den verst tenkelig plassen å bo i Norges land. Heller lukket avdeling på et hjem for gærninger enn et hospits. For på hospits er det en jevn strøm av kriminelle, døgnet rundt. Det flyter av rusmidler og det eneste som er tema om noen orker å prate litt er å komme opp med nye planer for neste kupp, brekk eller smarte måter å bøffe ut dopet på så det går an tjene litt ekstra.

Jeg har vært på besøk på et hospits en gang og jeg tror nok heller jeg hadde sovet i en pappeske under ei bro en å takket ja til hospits. Og det er få alternativer. Selv de med vedtak på nav-garanti for husleie og depositum sliter med bolig. For de fleste utleiere aksepterer ikke nav garanti. Og de som gjør er gjerne "slum-lords" som jo er det samme som hospits bare i privat regi og med større profitt.
Sist endret av random67489; 8. desember 2012 kl. 23:00.