View Single Post
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Nemlig, det er ett av de store problemene med ideen din, man skyter ikke fra helikopter når målet er 10-50 meter unna titalls ungdommer.
Vis hele sitatet...
Han var åpenbart ikke 10-50 meter titalls ungdom hele tiden. Han var der i mange timer, og de som kom såpass nærme han ble drept uansett.

Du har fremdeles ikke tatt hovedpoenget.. vi kan diskutere i opp og ned hvorvidt et helikopter hadde hjulpet på Utøya.. og hvor nærme det var forsvarlig å sende det. Jeg registrerer at både blant legfolk og blant fagfolk er det delte meninger... og jeg er overhodet ikke i posisjon til å si at min mening er mer verdt enn andres...

.. men ingen av disse er argumenter mot å få helikopterene i lufta.

Helikoptere er gode til å samle informasjon, gode til å få overblikk og fantastiske transport-kjøretøy som man veldig gjerne vil ha lett tilgjengelig i en situasjon som dette. Det er ingen som helst gode argumenter for å holde dem på bakken i en krisesituasjon som dette.. som jeg har sagt tidligere, operasjonsparametrene kan man finne ut av senere når man har mer informasjon.. men å ha dem i lufta gir enn selv operasjonskapasitet og muligheter man ikke vil ha ellers.

Det gikk en hel dag uten at de ble sendt opp. Det er bare uakseptabelt.