View Single Post
Sitat av tgod Vis innlegg
Tull?
Jeg er jo fult klar over at det ikke betales med sjekk, men prinsippet er jo det samme. Svindler overfører en større sum (som med en sjekk), ber om å få tilbake det som overskrider, så trekkes alle pengene ut av kontoen etter tilbakebetaling (på samme måte som at en sjekk hadde vært ugyldig) og vips så er alt man har betalte tilbake blitt minus på originalbeløpet ditt.

Det at det tok litt tid for sjekker å gå gjennom systemet gjorde at de fikk litt tid til å stikke av etter svindelen, og jeg tipper at det store konsernet pengene kommer fra helt ut av det blå kommer til å gi svindler det samme "forspranget" før det skulle dukke opp noe tull som gjør at pengene trekkes tilbake.
Vis hele sitatet...
Jo, men det er en forskjell på om pengene er "in transit" og om de faktisk er _inne_ på konto. Det øyeblikket penger er overført til en konto, så er det mye mer som skal til for å få de tilbake.

Nå. Jeg er ikke ekspert på banksvindel, så jeg skal ikke påberope meg detaljkunnskap. Imidlertid ser jeg det slik: man har i slike sammenhenger to muligheter. Den ene er å gjøre ting ærlig, redelig og ryddig. Den andre er å forsøke å sko seg på situasjonen og tjene noen raske kroner.

Sistnevnte anbefales ikke. Årsak: svindleren vil stort sett alltid forsøke å utnytte folks grådighet. Altså gjør man hva de vil at du skal gjøre. Da er svindleren på hjemmebane, og uansett hvor lur du er, så er det fortsatt vanskelig å vinne et spill der motparten dikterer reglene. Videre, dersom du gjør noe ulovlig, så risikerer du å havne i seriøst klammeri med politiet. Om du 'mot formodning' taper penger likevel, så står ikke saken din særlig sterkt om du går til banken og sier "jo, altså, møtte en svindler. Så jeg tenkte at jeg skulle utnytte anledningen til å snu spillet og svindle ham i steden! Men, så lurte han meg likevel, og jeg lurte på om beløpet han svindla meg for kunne bli refundert?". Hvis ud derimot kan vise at du handlet i god tro, gjorde det du mente var riktig etc. etc. så kan du få penger tilbake igjen hvis du blir lurt. Og til alle de som sier at svinderen er kriminell, derfor kan han ikke gå til politiet: det gjør det bare verre. Slike folk hyrer nemlig bare en torpedo i steden, og det er langt verre å få Hells Angels på døra enn onkel blå!

Min personlige anbefaling er å først ringe fyren og snakke med ham. Det er det mest redelige. Pr. nå har man mange fine spekulasjoner om hva som skjer, men ingen *vet*. Så, snakk med ham, spør ham hva han rører med og fortell ham at du kommer til å snakke med sjefen hans. Be gjerne om nummeret til vedkommende. Deretter sjekker du om det nummeret stemmer, vent en time eller to, og så ringer du sjefen hans (den ekte sjefen - forhåpentligvis nummeret han oppga, men man vet aldri) og så forklarer du saken for ham/henne. Kanskje er han som forsøkte å handle av deg en svindler, kanskje er han bare et hævla rørehue med lavere IQ en katta til naboen. Kanskje er han en vaskeekte kjeltring. Noen vil sikkert protestere og si at du ikke skal la ham få snakke med sine overordnede før deg, men jeg synes faktisk han skal få anledning til å forklare sin versjon - er dette en feil, så kan den rettes opp slik at fyren ikke får livet ødelagt uten grunn. Er han en svindler, så vil han mest sannsynlig grave seg dypere ned i hullet. Pr. nå har du gjort alt etter boka, du har all dokumentasjon skriftlig, og du har ikke gjort noe galt. Ingen kan ta deg for noe, for du har ikke gjort noe!

Skulle saken i etterkant eksplodere, så er det veldig greit å kunne vise til at du stusset og snakket med banken, så snakket du med fyren selv, og til sist tok du kontakt med selskapet. Ryddig, riktig og uangripelig.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 16:01.