View Single Post
Hei,
kom nettopp over denne artikkelen på VG+,
Noen som har en idè hvilke browser(e) dette er snakk om her, eller har annen interessant info?

Her er et utdrag av artikkelen:

Her kan du leie en hacker
På «det skjulte nettet» kan du få hackere og andre «leiesoldater» til å gjøre akkurat det du ønsker - som å finne ut passordet til en annens epostadresse eller senke et firma.
Av Håkon Høydal 4 november 2012

Stiller du det rette spørsmålet på rett sted på nettet, kan du få hjelp til alt fra middagsoppskrifter til å senke et firma.

Eller knuse de som inntil for litt siden var deg nær. Jo lenger ut på nettet du kommer, jo mer kan du få hjelp til:

«Jeg trenger informasjon om denne fyren. Jeg hadde elsket å få passordet til e-posten hans. Jeg kan ikke si hva han gjorde med meg», skriver «IceLily» på et diskusjonsforum kalt «Personal Army».

Her kan hvem som helst legge ut bønner om hjelp, og få dem besvart av hackere og andre «leiesoldater» som tilbyr sine tjenester gratis og for moro.

«Jeg kjeder meg, så jeg er klar for å hjelpe,» svarer én hacker på en annens bønn om å «gjøre livet til denne feite kjerringa til et helvete. Hun svindlet meg for tusenvis av dollar».

Egen nettleser
Men dette ligger ikke åpent for hvem som helst.

Det skjulte nettet er et sted med mange navn: Det dype nettet, det mørke nettet, det skjulte nettet, undernettet.

Forskjellen på dette og det vanlige nettet, er at du ikke kommer inn her med en vanlig nettleser. Ikke kan du bare google deg vei heller.

Du trenger en egen leser laget for disse nettsidene, og du trenger å vite den helt konkrete adressen til nettstedet, en adresse som består av 20 tilfeldige bokstaver og tall.

Alt dette er gjort for å holde aktivitetene på det skjulte nettet nettopp det: Skjult.

- De siste årene er det blitt mer og mer fokus på å spore folks bevegelser på nettet. Vi gir folk en mulighet til å beskytte privatlivet sitt, sier Runa Sandvik.