View Single Post
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Har hatt en hektisk hverdag i det siste. Beklager for laber oppdatering av tråden. Her kommer mitt bidrag!

[COLOR="Purple"]Kynodontas/Dogtooth (2009)[/COLOR]

Enkelt og greit handler denne filmen om tre tenåringer som lever totalt isolert fra omverdenen i familiens oppholdssted. De tilbringer dagene med å høre på hjemmelagde opptak som gir dem stadig nye ord i vokabularet. Alle fremmede ord som sniker seg inn fra et annet sted enn familien får en ny betydning. For eksempel, "zombier", blir til velduftende blomster og "sex" blir rett og slett noe sånt som en lampeskjerm. Disse ungdommene blir totalt hjernevasket av deres kontrollerende foreldre, og kunne like gjerne vært fra en helt annen planet. Dette er et forstyrrende møte med en totalt absurd dysfunksjonell familie. På utsiden lurer enhver fare! Det finnes menneskeetende katter, og et fly er som å se en UFO eller en rosa apekatt. Den eneste som får forlate familiens bolig er faren, som jobber på fabrikk. Idealet er fullstendig lydighet, og det er konkurranse en konstant konkurranse mellom søsknene for å belønnes. Den eneste som får slippe inn i huset er en kvinne som blir betalt for å tilfredsstille sønnens behov. Etter hvert blir hun den som forstyrrer balansen i familien. Bland dette med absurd psykologisk terror, incest og en katt som blir drept med en hakesaks. Filmen er etter min mening veldig orginal, og har mange flotte kontraster. Men den etterlater deg med flere spørsmål enn svar. Da jeg så slutten var jeg i grunnen meget forvirret.

http://i46.tinypic.com/bhftkw.jpg

Den er gresk, og sjanger er drama.