View Single Post
Av de jeg kjenner er det veldig få rusmisbrukere som ØNSKER å leve av/skaffe inntekter gjennom ulovlige aktiviteter. Desverre er dette ofte den eneste utveien da særdeles få ønsker å ansette rusmisbrukere. I Trondheim har man lansert tiltaket "Sorgenfri", et lignende konsept der vanskeligstilte kan selge et magasin på gata og kan tjene greie kroner på dette. Dette har, blandt de jeg har pratet med, vært et fantastisk alternativ til den "stereotypiske" hverdagen til rusmisbrukere, da de:
  • Slipper å livnære seg av kriminalitet.
  • Får en viss følelse av delaktighet i samfunnet og ikke lengre bare er igler og sosiale vampyrer.
  • Får vist verden rundt at selv om de har et problem med rus, ønsker de ikke å belaste andre med dette, og dermed blir ansett som hakket mer "menneskelig" enn når de levde av bilstereoer og lommebøker.

Nei, rusmisbruken vil mest sannsynlig ikke gå ned. Ja, rusmisbrukerne vil mest sannsynlig bli mer synlig i sentrumens hverdag. Men vinningskriminaliteten vil mest sannsynlig gå ned, en synliggjøring av de "lidende" vil ha større sjanse for å bringe økt fokus på samfunnsstillingen deres og skape debatt rundt temaet, noe som vil være delaktig til veien for å finne en permanent løsning, og i værste fall kan man til og med komme til å slå av en prat med en eller to av disse og komme til å innse at de tross deres livsstil er trivelige mennesker som har havnet på kant pga mindre gjennomtenkte valg.

Jeg personlig er ikke rusavhengig og vil selvfølgelig aldri forstå hvordan hverdagen til disse er, og selv om jeg kjenner flere mennesker i denne situasjonen og ikke kan markeres som "objektiv" i den sammenhengen er jeg umåtelig positiv til et tiltak som til en viss grad bekjemper vinningskriminaliteten og øker menneskeverdet til de som trenger det, ihvertfall når de på eget initiativ velger å gå denne veien (Å utføre et lovlig stykke arbeid for å løfte seg ut av møkka de er kommet ned i). JA til gatemagasin.