View Single Post
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Huseier har anledning til å si opp avtalen med tre måneders varsel. Ville situasjonen for leietager vært annerledes hvis huseier hadde sendt et brev i stedet for en sms? Nei. Og dermed er det paragrafrytteri på gang: Fordi man ønsker å bo der lengre, leter man etter feil som ikke har noe med tingenes tilstand å gjøre. At man kommer i en vanskelig situasjon er ikke, verken etisk eller juridisk sett, en grunn til å klage over bagateller.
Vis hele sitatet...
Jo faktisk er det akkurat det. At leietaker kommer i en vanskelig situasjon er nettopp en av punktene som SKAL vektlegges når slike saker oversendes namsmannen evt. senere går til tingretten.

Dessuten er det ikke på noen måte paragrafrytteri, utleier er den sterke part og det er dermed utleiers plikt å kjenne regelverket og å faktisk også følge regelverket.


Det er mange kjipe utleiere deromkring. Det betyr dermed ikke at dine personlige følelser sidestiller etikk. Det er ikke sånn at alle utleiere er like, ei heller er det slik at andres oppførsel legitimerer egen oppførsel.
Vis hele sitatet...

Nei selvsagt ikke men la oss holde oss til saken her. Ts har en svært god case og vil nok få medhold hos namsmann. Altså når selv tingrett og namsmann vil måtte følge lovens innhold i en slik sak så blir det jo bare dine personlige meninger om at ts bedriver paragrafrytteri.


Moral fungerer ikke som et regnestykke hvor man kan fucke over en utleier fordi man ikke vil være kjip mot en annen. Dette er ren selvsentrert oppførsel som jeg ærlig talt ikke tror er i beste interesse på grunn av referanse og fordi huseier lett kommer til å vinne frem.
Vis hele sitatet...

Igjen saken setter TS i en vanskelig situasjon og det er vanskelig og ofte svært kostbart å finne losji for en så kort periode. Det er faktisk ikke noe feil på ts moral om han velger å faktisk forholde seg til husleieloven.



Jeg har leid hos shady utleiere og mindre shady utleiere, og jeg har også drevet utleievirksomhet selv. Erfaringen min er at man kommer lenger med dialog enn krangling, for det er ikke så lett å håndheve lovverket med mindre det er snakk om alvorlige forhold. Her er åpenbart det lureste å spørre om husleier kan være fleksibel i forhold til å la trådstarter flytte ut før tiden hvis han finner et annet sted.
Vis hele sitatet...


Å velge å følge loven og kjørereglene ser jeg ikke på som hverken krangling eller umoralsk av leietaker. Utleier får ta dette på egen kappe og lære til neste gang.

Saken her er superenkel slik jeg ser det. Ts nekter og problemet er løst for ts.
Hverken namsmann eller tingrett vil fysisk fjerne ts fra leiligheten før gyldig oppsigelse i henhold til lovverket er overlevert ts.