View Single Post
Trådstarter
17
Litt info om turen vår.

Vi booket tur her http://stayinkiev.com/en/Chernobyl-Tour og måtte sende kopi av pass to uker før vi skulle reise til Kiev. De har både gruppe turer og private turer, vi (jeg og fruen) tok en privattur siden vi ikke hadde lyst å gå i kø med en hel busslast på de vanlige dagene. Kostet $500.-
Reiste fra Bergen med Air Baltic til Riga og videre derfra til Kiev med samme selskap.
Overnattet på et koselig og greit hotell i Kiev, og kl.8 neste morgen ble vi hentet av en flett ny MB SUV, og kjørte i vill fart (sjåføren var klin gal) og kjøreturen var nok det farligste på hele turen.
Tok ca.2 timer før vi kom til første kontrollpunkt 30km fra Tsjernobyl der vi måtte vise pass og tillatelsen til å besøke området. Siden dette var privattur hadde vi fått spesial tillatelse på en «lukket» dag – jeg var søkt inn som forsker fra Norge og kona som min assistent.
Deretter kjørte vi videre og kjørte deretter 20km i øde landskap før vi kom til byen Tsjernobyl, og besøkte et «visitor» senter der vi fikk høre litt om regler etc., og traff der guiden vår som ble med videre. Vi måtte også screenes for å se om vi var radioaktive før vi kom inn gjennom 10km grensen, der ble både vi og bil nøye undersøkt av vaktene.
Vi kjørte så til Pripyat , der fikk vi gjøre som vi ville – var helt folketomt, kun oss 2 og guiden som sa at vi bare måtte gå hvor vi ville og bare spørre om det var noe.

Først gikk jeg inn i hotellet som nå er veldig falleferdig – trappen opp føltes ikke helt trygg, så hverken fruen eller guiden vil gå opp. Jeg følte meg ikke helt høy i hatten når jeg gikk helt opp til øverste etasje. Hadde heldigvis med meg noen Underbergere i lomma, og tok meg en god skål med meg selv før jeg gikk veldig forsiktig ned igjen.

Deretter gikk vi gjennom samfunnshuset, en svømmehall, diverse offentlige bygg, en skole, barnehage.

Så var det en tur på tivoliet som var ubrukt – skulle åpnes 2 dager etter ulykken inntraff. Rart å se pariserhjulet og radiobilene jeg har sett på bilder og film tidligere, men nå på nært hold..

Så kjørte vi til selve Tsjernobyl kraftverket og så på de gjenværende reaktorene som fortsatt var i drift, deretter til selve styggen Reaktor 4 og sarkofagen som de holder på å utbedre.
Var ca. 100 meter fra den, fikk egentlig ikke lov å fotografere her, men guiden fikk lov av vaktene å ta bilde av oss to foran en statue som sto foran sarkofagen.

Så fortsatte vi til «The Red Forest» - en død og veldig radioaktiv skog, her fikk vi ikke gå ut av bilen kun fotografere gjennom ruten. Her gikk geigertelleren amok og hylte hysterisk.

Så ble vi kjørt til kantinen til arbeiderne på kraftverket, og for å få komme inn måtte vi stråle kontrolleres. Så spiste vi en deilig middag der.

Vi hadde nå vært innenfor 10km sonen i nesten 8 timer og var trøtt og lamslått av alle opplevelsene og forferdelsen menneskene som bodde der måtte ha vært gjennom.

Så kjørte vi tilbake til besøkssenteret der vi sa pent farvel til guiden, og gruet oss til kjøreturen tilbake med den gale sjåføren vår. Han tok det heldigvis litt roligere på returen.
Vi måtte også screenes både i 10km og 30km grensen på veien ut for å se at vi ikke hadde tatt med noe eller var for radioaktiv til å slippe ut.

Var en virkelig spennende + grufull tur med tanke på all lidelse som menneskenes galskap har ført til…

Vi tilbrakte 5 dager i Kiev, var på det berømte sirkuset og på Buddha Bar som virkelig anbefales.

Beklager litt rotete og dårlig fortelling, men var det beste jeg klarte på kort tid… Skal også legge ut flere bilder når jeg er på ett litt bedre nett – tar vinter og votter på nettet her jeg er nå.